Automaattiset hätäilmoitukset

Viralliset Hätäkeskuslaitoksen tarjoamat palvelut ja hätäilmoituskanavat ovat:

eCall

eCall on hätäviestipalvelu, jonka avulla onnettomuuteen joutuneen auton tyyppitiedot ja sijaintipaikka välittyvät hätäkeskukseen.  Samaan aikaan auton ja hätäkeskuksen välille avautuu puheyhteys. Onnettomuustilanteissa eCall lähettää hätäkeskukseen datapaketin, mikä sisältää tietoa muun muassa ajoneuvon kulkusuunnasta, sijainnista, ajoneuvotyypistä ja tiedon siitä, onko hälytys tehty manuaalisesti vai automaattisesti. 

eCall otettiin Suomessa käyttöön EU-lainsäädännön mukaisesti syksyllä 2017, ja kaikissa uusissa 31.3.2018 jälkeen tyyppihyväksytyissä henkilö- ja pakettiautoissa pitää olla eCall-laite. Lisätietoja eCalista saat traficomin sivuilta.

Osassa ajoneuvoista on käytössä ajoneuvovalmistajan oma järjestelmä, joissa ilmoitus menee tämän omaan palvelukeskukseen. Varmista autosi maahantuojalta, mihin auton SOS-nappula yhdistää puhelusi. 

Älylaitteiden ilmoitukset ja SOS-toiminnot

Älylaitteet voivat tehdä automaattisia ilmoituksia, jotka avaavat hätäpuheluyhteyden. Kyse voi olla esimerkiksi puhelimeen tai pyöräilykypärään liitetystä toiminnosta, joka reagoi voimakkaaseen tärähdykseen tai nopeaan muutokseen mitatussa nopeudessa. 

Älylaitteessa oleva anturi tunnistaa nopean pysähtymisen, ja voi tulkita tilanteen esimerkiksi kaatumiseksi tai törmäykseksi. Käyttäjälle saattaa silloin tulla ilmoitus, että laite aloittaa hätäpuhelun, ellei toimintoa määräaikaan mennessä keskeytetä.

Erilaisiin älylaitteisiin on voitu rakentaa pikatoimintoja, joilla on pyritty nopeuttamaan hätäilmoituksen tekemistä. Joissain tapauksissa esimerkiksi puhelimen virtakytkimen useat peräkkäiset painallukset voivat käynnistää hätäpuhelun.

Uusi teknologia on luotu auttamaan esimerkiksi sellaisissa tilanteissa, joissa avuntarvitsija ei itse voi hälyttää apua. Hätäilmoitus syntyy, kun hätäkeskukseen saadaan puheyhteys hätäkeskuspäivystäjän ja ilmoittajan välille. Puhelu on aina paras ja nopein tapa tehdä hätäilmoitus.

Lue lisää, miten Hätäkeskus käsittelee hätäilmoituksen.