Vuoden 2021 hätäilmoitukset
Hätäilmoituksista 98,98% prosenttia on hätäpuheluita. Loput hätäilmoituksista koostuvat ilmoitinlaitehälytyksistä, eCall-hälytyksistä ja 112 hätätekstiviesteistä.
Virheelliset soitot vuonna 2021
Virhelliset soitot jaetaan kahteen kategoriaan: virhesoittoihin tai tahattomiin soittoihin sekä asiattomiin ja ilkivaltaisiin soittoihin. Virheellisiä tai tahattomia soittoja puheluista on 93,43%.
Hätäilmoitusten perusteella välitetyt tehtävät vuonna 2021
Vastatuista hätäilmoituksista 53,48% johti vuonna 2021 välitettyyn tehtävään.
Uutisia ja tiedotteita tilastoista
Henkilöstökatsaus 2021: Työhyvinvointiin panostaen
Hätäkeskuslaitoksen henkilöstökertomus on valmistunut. Vuosi 2021 sujui tavoitteisiin nähden kokonaisuudessaan hyvin, haastavasta operatiivisesta henkilöstötilanteesta ja koronakriisistä huolimatta. Vuoteen sisältyi paljon panostuksia henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Koulujen päättäjäisviikonloppu yksi vuoden kiireisimmistä
Koulujen päättymisviikonloppu on tavallisesti yksi vuoden kiireisimmistä meille turvallisuusviranomaisille. Lauantaina vastaanotimme klo 18-04 yhteensä 6100 hätäilmoitusta, kun edellislauantaina ilmoituksia oli vastaavaan aikaan 4600.
Henkilöstön määrä lisääntyi hieman
Hätäkeskuslaitoksessa työskenteli vuoden 2021 lopussa 607 henkilöä. Näistä vakituisessa virassa oli 523 ja määräaikaisessa virkasuhteessa 84 henkilöä. Henkilötyövuosimäärä oli yhteensä 598.
Hätäpuheluun vastattiin keskimäärin 4 sekunnissa
Vuonna 2021 hätänumeroon tehtiin 7 600 hätäilmoitusta vuorokaudessa. Ilmoituksista 53 % välitettiin tehtäväksi viranomaisille. Välitettyjen tehtävien määrä nousi selvästi edelliseen vuoteen verrattuna.
Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vuodenvaihteessa apua?
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen ja muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.