Virheelliset soitot vuonna 2021
Virhelliset soitot jaetaan kahteen kategoriaan: virhesoittoihin tai tahattomiin soittoihin sekä asiattomiin ja ilkivaltaisiin soittoihin. Virheellisiä tai tahattomia soittoja puheluista on 93,43%.
Hätäilmoitusten perusteella välitetyt tehtävät vuonna 2021
Vastatuista hätäilmoituksista 53,48% johti vuonna 2021 välitettyyn tehtävään.
Uutisia ja tiedotteita tilastoista
Joulun aikaan hätänumeroon 20 617 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja hengitysvaikeus. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätätilanteessa apua omalla kielellä
Hätänumeroon 112 tulee vuosittain yli 2,7 miljoonaa hätäilmoitusta. Hätäilmoituksen tekijällä ja hätäkeskuspäivystäjällä ei ole aina yhteistä kieltä. Tällöin apuna käytetään tulkkauspalvelua, jonka käyttömäärät ovat nousseet vuosi vuodelta.
Hätäkeskuspäivystäjien rekrytointihaasteeseen helpotusta vuoden lopulla
Hätäkeskuspäivystäjien rekrytoinnissa on vieläkin haasteita, sillä työmarkkinoilta ei löydy pätevyyden omaavia tekijöitä riittävästi Hätäkeskuslaitoksen tarpeisiin. Tällä hetkellä kuudessa hätäkeskuksessa olisi heti töitä tarjolla 40:lle hätäkeskuspäivystäjälle. Vuoden lopussa Pelastusopistolta odotetaan 48 uuden päivystäjän valmistumista.
Hätäilmoitusten määrä nousi koronakriisiä edeltävälle tasolle
Hätäkeskuslaitos vastaanotti tammi-kesäkuun 2022 aikana 1 396 000 hätäilmoitusta. Määrä on yli 5 % suurempi kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.
Henkilöstökatsaus 2021: Työhyvinvointiin panostaen
Hätäkeskuslaitoksen henkilöstökertomus on valmistunut. Vuosi 2021 sujui tavoitteisiin nähden kokonaisuudessaan hyvin, haastavasta operatiivisesta henkilöstötilanteesta ja koronakriisistä huolimatta. Vuoteen sisältyi paljon panostuksia henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiseen.