Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
Hätäkeskuslaitoksen toiminnan lukuja
- Vastatut hätäilmoitukset
- Vastatut ilmoitinlaitetestipuhelut
- Virheelliset soitot
- Hätäilmoituksen perusteella välitetyt tehtävät
- Vastausaikatoteumat
Vuonna 2022 vastattujen hätäilmoitusten kokonaismäärä on kasvanut 5% edelliseen vuoteen verrattuna.
- Määrällisesti suurin kasvu on tapahtunut hätäpuheluissa.
- Suhteellisesti suurin kasvu on tapahtunut Ecall hälytyksissä.
*Luvut on pyöristetty 10 lukuun
Virheelliset soitot vuonna 2022
Virheelliset soitot jaetaan kahteen kategoriaan: virhesoittoihin tai tahattomiin soittoihin sekä asiattomiin ja ilkivaltaisiin soittoihin.
- Hätäkeskukseen kuulumattomat yhteydenotot ovat kasvaneet 18%.
- Ilkivaltaiset yhteydenotot ovat kuitenkin edelleen laskeneet.
Vastausaikatoteuma vuonna 2022
Keskimääräinen vastausaika oli 3 sekuntia vuonna 2022, joka on 1 sekunnin nopeampi kuin vuonna 2021.
Uutisia ja tiedotteita tilastoista
Vapun hätäpuheluissa korostuivat alkoholin aiheuttamat ongelmat
Hätäkeskuslaitoksen vappu sujui hieman edellisvuotta rauhallisemmin. Hätänumeroon tehtiin 12 000 hätäilmoitusta. Alkoholin aiheuttamat ongelmat korostuivat tänäkin vuonna.
Hätäkeskuspäivystäjät ylsivät hyvään palvelutasoon kasvaneesta työmäärästä huolimatta
Hätäkeskuslaitoksen henkilöstökertomus vuodelta 2022 on valmistunut. Hätäkeskuspäivystäjien työmäärä kasvoi, mutta siitä huolimatta hätäpuhelujen vastausaikaa kyettiin lyhentämään jopa kolmeen sekuntiin.
Vuonna 2022 hätäpuhelun soittajalle vastattiin keskimäärin kolmessa sekunnissa
Vuonna 2022 hätäkeskuksissa käsiteltiin yhteensä lähes kolme miljoonaa hätäilmoitusta. Vastattujen hätäilmoitusten kokonaismäärä kasvoi 5 prosenttiyksikköä edelliseen vuoteen verrattuna. Hätäpuheluihin vastattiin kuitenkin edellisvuotta nopeammin.
Tulkattujen hätäilmoitusten määrässä huima kasvu
Vuonna 2022 tulkkauspalvelua käytettiin peräti 575 kertaa ja tulkattuja kieliä oli 31. Tulkkaustarpeen ilmetessä hätäkeskuspäivystäjä käynnistää neuvottelupuhelun tulkkipalvelun kanssa, ja on tärkeää, että soittaja malttaa odottaa tulkin tavoittamista, eikä sulje puhelua kesken kaiken.
Joulun aikaan hätänumeroon 20 617 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja hengitysvaikeus. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.