Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
Hätäkeskuslaitoksen toiminnan lukuja
- Vastatut hätäilmoitukset: vuonna 2024 hätäilmoituksiin vastaanotettiin 2 729 620 kappaletta.
- Ilmoitinlaitehälytykset: vuonna 2024 ilmoitinlaitehälytyksiä vastaanotettiin 20 650 kappaletta.
- Kuulumattomat soitot: vuonna 2024 kuulumattomia puheluita tuli 568 500 kappaletta (sisältää virheelliset ja ilkivaltaiset soitot).
- Hätäilmoituksen perusteella välitetyt tehtävät: vuonna 2024 tehtäviä välitettiin 1 412 690 kappaletta.
- Vastausaikatoteumat: vuoden 2024 keskimääräinen vastausaika oli 7 sekuntia.
*Luvut on pyöristetty 10 lukuun





Uutisia ja tiedotteita tilastoista
Koulut päättyivät – hätänumeroon 13 800 ilmoitusta
Viikonloppuna juhlittiin koulujen päättymistä ja kesäloman alkua eri puolilla Suomea. Hätälinjalla päättäjäisviikonloppu näyttäytyi normaalia kesäviikonloppua vilkkaampana, ja nuoria koskevia tehtäviä oli tavallista enemmän.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.