Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastaanottivat 24.12.2024 kello 00 – 26.12.2024 kello 24 välisenä aikana 19 700 hätäilmoitusta. Viime vuonna vastaava luku oli 21 400. Hätäpuheluihin vastattiin keskimäärin 5 sekunnissa (5 sekuntia vuonna 2023).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 10 300 hälytystehtävää (10 800 vuonna 2023). Loput ilmoituksista käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla.
Välitetyt tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 56 % (61 %), poliisi 32 % (29 %), pelastus 4 % (4%), ja sosiaalipäivystys 8 % (6 %).
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito
- heikentynyt yleistila
- kaatuminen
- rintakipu
Poliisi
- ilkivalta/häiriökäyttäytyminen
- perheväkivalta
- muu yksilönsuojaan kohdistuva tehtävä
Pelastus
- automaattinen palohälytys
- tieliikenneonnettomuus: pieni
- virka-apu toiselle viranomaiselle
Sosiaalipäivystys
- välittömän huolenpidon tarve
- alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpidon arviointi
- kotipalvelutehtävä
Tutustu myös
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Hätäkeskuslaitoksen maine tukevalla tasolla
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.