Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen

Utgivningsdatum 27.12.2024 8.34
Pressmeddelande

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.

Nödcentralerna svarade på 19 700 nödsamtal under tiden 24.12.2024 kl. 00.00 – 26.12.2024 kl. 24.00. Under motsvarande tid året innan var antalet 21 400. Nödmeddelanden besvarades i genomsnitt på 5 sekunder (5 sekunder år 2023).

10 300 (10 800 år 2023) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Resterande anmälningar sköttes med hjälp av nödcentraloperatörernas instruktioner och rådgivning. 

Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 56 % (61 %), polis 32 % (29 %), räddning 4 % (4 %) och socialjour 8 % (6 %). De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande: 

Akutvård

  1. försämrat allmäntillstånd
  2. ramlat omkull
  3. bröstsmärta

Polis

  1. vandalism/störande beteende
  2. familjevåld
  3. individskyddsuppdrag: annan

Räddning

  1. automatiska brandalarm
  2. trafikolycka: liten
  3. handräckning till annan myndighet

Socialjour

  1. omedelbart behov av omsorg
  2. akut bedömning av minderårig persons behov av vård och omsorg
  3. hemservice uppdrag
nödcentralstjänster