Hätäpuhelun paikannus

Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Hätäpuhelun paikantamiseen on kehitetty runsaasti erilaisia työkaluja 112 Suomi -mobiilisovelluksen lisäksi.

Hätätilanteessa ei kannata kuitenkaan koskaan heittäytyä pelkästään paikannustekniikan varaan. Kun soitat hätäkeskukseen, kerro tapahtumapaikka myös suullisesti. Jos tarkka osoitetieto on saatavilla, anna aina se. Tällä hetkellä ei pystytä tarkasti paikantamaan esimerkiksi kerrostalon asuntoa tai kerrosta.

AML

Hätäpaikannuspalvelu AML:n (Advanced Mobile Location) on oltava kaikissa Euroopassa myytävissä puhelimissa maaliskuusta 2022 alkaen. Palvelussa puhelin aktivoi automaattisesti puhelimen sijaintitiedot päälle hätänumeroon soitettaessa ja lähettää sijaintitietoa hätäkeskukseen puhelun ajan. Palvelu toimii Android-puhelimissa myös hätätekstiviesteissä.

Sijaintitieto välittyy käyttöjärjestelmästä riippuen eri tavoin. Android- ja Sailfish -käyttöjärjestelmän puhelimissa sijaintitieto välittyy puhelun alusta alkaen 5, 15, 30, 60, 90, 120 sekunnin jne. välein koko hätäpuhelun keston ajan. iOS- ja HarmonyOS -käyttöjärjestelmän puhelimissa sijainti välittyy puhelussa vain kerran, noin 20 sekunnin kohdalla. Sijaintitiedon välitys toimii ilman datayhteyttä.

Kyseessä on yleiseurooppalainen palvelu. AML-sijaintitieto välittyy Suomessa ulkomaalaisten liittymien osalta vain Android-käyttöjärjestelmän puhelimissa. Muissa käyttöjärjestelmissä se toimii Suomessa vain suomalaisista liittymistä soitettuna. 

Matkapuhelimen hätäpaikannus

Hätäpaikannus suoritetaan GSM-liittymänumeron perusteella ja paikkatieto saadaan kysytyn liittymän kotiverkko-operaattorin paikannuspalvelimelta. Hätäkeskustietojärjestelmästä tehdyn paikannuspyynnön avulla hätäkeskuspäivystäjä voi saada tiedon liittymän sijainnista alle 10 sekunnissa.

Paikannuspyyntö voidaan tehdä Suomessa toimivien matkaviestinoperaattoreiden verkon matkapuhelimiin.