Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

Hätäkeskuslaitos edistää sosiaalisessa mediassa hätäkeskuspalvelujen hätänumeron 112 ja tunnettavuutta sekä tuo esille 112-toimintaan liittyvää asiantuntemusta. Hätäkeskuslaitoksen tavoitteena on olla läsnä ja vuorovaikutuksessa siellä, missä ihmiset tavoitetaan parhaiten. 

Hätäkeskuslaitoksen sosiaalisen median tilien ylläpitäminen 

Tilien ylläpidosta ja ohjeistuksesta vastaa Hätäkeskuslaitoksen viestintä. Viestinnän lisäksi sisältöä tuottavat johtokeskus, henkilöstöhallinto sekä erikseen nimetyt työntekijälähettiläät. Vaaratiedotteiden sisällöstä vastaa tiedottava viranomainen. 

Pelisäännöt 

Tilejä seurataan päivittäin, mutta kysymyksiin vastataan harkinnanvaraisesti ja pääsääntöisesti virka-aikana. Hätäkeskuslaitos ei kommentoi yksittäisiä hätäilmoituksia tai henkilötietoja käsitteleviä asioita, eikä vastaa yksityisviesteihin. 

Hätäkeskuslaitos ei ota sosiaalisessa mediassa vastaan hätäilmoituksia. Kiireellisessä hätätilanteessa, soita 112.  

Pyydämme noudattamaan kanavillamme alla olevia ohjeita: 

  • Pyri rakentavaan ja asialliseen keskusteluun. 
  • Kunnioita toisten mielipiteitä, älä nimittele. 
  • Älä käytä alatyylisiä ilmaisuja tai kiroile. 
  • Älä yllytä rikokseen. 
  • Älä linkitä lainvastaiseen tai asiattomaan materiaaliin. 
  • Palvelujen tai tuotteiden mainonta, markkinointi ja myynti on kielletty. 
  • Rasistiset ja muuten ihmistä, yhteisöä, uskontoa tai rotua loukkaavat viestit poistamme. 
  • Poistamme salaliittoteorioihin, disinformaatioon tai valeuutisiin perustuvat kommentit. 
  • Poistamme myös toistuvat, asiattomat ja asiaan liittymättömät kommentit. 
  • Varaamme mahdollisuuden poistaa kommentit, joissa on linkkejä tai muuta materiaalia, joiden sisältöä tai sen todenperäisyyttä emme voi tarkistaa. 
  • Jos käyttäjä rikkoo toistuvasti sivun sääntöjä, hänen pääsynsä sivulle voidaan estää. Viestin poistamisesta tai estosta ei ilmoiteta kirjoittajalle. 

Hätäkeskuslaitoksen tilit somessa 

Jokainen Hätäkeskuslaitoksen sosiaalisen median tili sekä virkatili on listattu alla. Näin voit olla varma, että kyseessä on Hätäkeskuslaitoksen virallinen tili tai edustaja. 

Twitter @112_Finland

Intagram @hatakeskuslaitos

Facebook Hätäkeskuslaitos - Nödcentralsverket

Linked In Hätäkeskuslaitos

You Tube Hätäkeskuslaitos

TikTok @112_hatakeskuslaitos

Hätäkeskuslaitoksen virkatilit 

Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksen johtaja 
Twitter @taito_vainio 

Marko Nieminen, operatiivisen osaston johtaja
Twitter @MarkoNieminen1 

Arttu Perttula, kehittämisosaston johtaja
Twitter @ArttuPerttula 

Antti Koskela,henkilöstöpäällikkö
Twitter @ak_antti 

Mika Lamu, pääkäyttöpäällikkö
Twitter @mlm_lamu 

Ari Ekstrand, toimialapäällikkö (sosiaali- ja terveystoimi)
Twitter @EkstrandAri 

Minna Ylinen, sovellusasiantuntija
Twitter @min_yli 

Jukka Alenius, hätäkeskuksen päällikkö, Oulun hätäkeskus
Twitter @jukka_alenius 

Juha Keinänen, apulaispäällikkö, Oulun hätäkeskus 
Twitter @juha_keinanen 

Marjukka Koskela, viestintäpäällikkö
[email protected] 

Mari Ukkonen, viestintäasiantuntija
Twitter @MariUkkonen 

Katri Kalliomäki, viestintäasiantuntija
Twitter @katrikalliomaki 

Jani Klasila, johtokeskuspäivystäjä
Twitter @JMKlasila