Nödcentralsverket i sociala medier
Nödcentralsverket främjar i sociala medier kännedomen om nödcentralens tjänster och nödnumret 112 samt lyfter fram sakkännedom som gäller 112-verksamhet. Nödcentralsverkets mål är att vara närvarande och i interaktion där människor kan nås bäst.
Upprätthållande av Nödcentralsverkets konton i sociala medier
Nödcentralsverkets kommunikation ansvarar för upprätthållande och anvisningar för kontona. Innehållet produceras av kommunikation, ledningscentral, personaladministration och särskilt utsedda arbetstagarambassadörer. Informerande myndighet ansvarar för innehållet i varningsmeddelanden.
Regler
Kontona följs upp dagligen, men frågorna besvaras efter övervägande och huvudsakligen under kontorstid. Nödcentralsverket kommenterar inte enskilda nödmeddelanden eller ärenden som behandlar personuppgifter och svarar inte på privata meddelanden.
Nödcentralsverket tar inte emot nödmeddelanden i sociala medier. I en brådskande nödsituation ring 112.
Vi ber att följa anvisningarna nedan i våra kanaler:
• Sträva efter en konstruktiv och saklig diskussion.
• Respektera andras åsikter, använd inga nedsättande benämningar.
• Använd inga vulgära uttryck och svär inte.
• Uppmana inte till brott.
• Länka inte till olagligt eller osakligt material.
• Reklam, marknadsföring och försäljning av tjänster eller produkter är förbjudet.
• Rasistiska och på annat sätt förolämpande meddelanden som kränker människor, samfund, religion eller ras tas bort.
• Vi raderar kommentarer som grundas på konspirationsteorier, desinformation eller falska nyheter.
• Vi raderar också upprepade och osakliga kommentarer samt kommentarer som saknar samband med frågan.
• Vi förbehåller oss möjligheten att radera kommentarer med länkar eller annat material vars innehåll eller sanningshalt inte kan verifieras.
• Om en användare upprepade gånger bryter mot reglerna på sidan, kan tillgången till sidan blockeras. Skribenten meddelas inte om radering av meddelande eller blockering.
Nödcentralsverkets konton i sociala medier
Alla Nödcentralsverkets konton i sociala medier samt tjänstekonton listas nedan. På så sätt kan du vara säker på att det är fråga om Nödcentralsverkets officiella konto eller en representant.
Intagram @hatakeskuslaitos
Facebook Hätäkeskuslaitos - Nödcentralsverket
Linked In Hätäkeskuslaitos
You Tube Hätäkeskuslaitos
Nödcentralsverkets tjänstekonton
Taito Vainio
Nödcentralsverkets överdirektör
X @taito_vainio
Marko Nieminen
Beredskapsdirektör
X @MarkoNieminen1
Arttu Perttula
chef för avdelningen för förvaltnins- och stödjtjänster
X @ArttuPerttula
Jukka Alenius
chef för nödcentralen
Uleåborgs nödcentral
X @jukka_alenius
Ari Ekstrand
branschchef (social- och hälsovårdsväsendet)
X @EkstrandAri
Katri Kalliomäki
kommunikationsexpert
X @katrikalliomaki
Juha Keinänen
biträdande chef
Uleåborgs nödcentral
X @juha_keinanen
Jani Klasila
ledningscentraloperatör
X @JMKlasila
Antti Koskela
personalchef
X @ak_antti
Marjukka Koskela
kommunikationschef
X @koskelamarjukka
Mika Lamu
chef för huvudanvändning
X @mlm_lamu