Nödcentralsverket
Nödnumret 112
I Finland används endast ett nödnummer. Till nödnumret ringer man endast i brådskande nödsituationer där hjälpande myndigheter behövs på plats.
Publikationen Nödcentralsverksamheten i Finland
I den nya publikationen "Nödcentralsverksamheten i Finland" ges en kortfattad beskrivning av Nödcentralsverkets verksamhet och tjänster. Publikationen är avsedd för alla som är intresserade av 112-verksamheten.
Service- och störningsmeddelanden
Arkiv-
21.08.2024Störning
Icke-brådskande problemsituationer
Många oförväntade situationer i vardagen kan skötas utan brådskande myndighetshjälp. Vet du hur du ska agera t.ex. om ett träd fallit omkull på vägen till stugan?Se råd och anvisningar
Hantering av nödmeddelanden
Vid bedömning av nödmeddelanden och förmedling av uppgifter följs alltid de instruktioner som de myndigheter som ska larmas till uppdrag utfärdat. I nödcentralsdatasystemet finns myndigheternas branschspecifika riskanalyser och riskanalyser som gäller...Läs mer
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
16.09.2024
Nyhet
-
Tusentals nödmeddelanden som gäller självmord eller självmordsförsök görs årligen till nödcentralen. Målet med den suicidpreventiva dagen är att...
Nyhet10.09.2024 -
Den allmänna momssatsen höjs från 24 procent till 25,5 procent den 1 september. Kommersiellt prissatta larmanordningar som ansluts till...
Pressmeddelande Larmanläggningar19.08.2024