I Finland används endast nödnumret
Till nödnumret ringer man endast i brådskande nödsituationer där hjälpande myndigheter behövs på plats (polisen, akutvården, räddningsväsendet, socialvården).
Service- och störningsmeddelanden
ArkivInga aktiva meddelanden.
Icke-brådskande problemsituationer
Många oförväntade situationer i vardagen kan skötas utan brådskande myndighetshjälp. Vet du hur du ska agera t.ex. om ett träd fallit omkull på vägen till stugan?Se råd och anvisningar
Specialsituationer
Till exempel stormar är specialsituationer som uppkommer snabbt och som gör att många människor samtidigt ringer till nödnumret. Om många människor samtidigt ringer för att ställa frågor, kan det uppstå kortvarig rusning på nödcentralen. I sådana...Läs mer om specialsituationer
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
11.10.2024
Nyhet
-
Den allmänna momssatsen höjs från 24 procent till 25,5 procent den 1 september. Kommersiellt prissatta larmanordningar som ansluts till...
Pressmeddelande Larmanläggningar19.08.2024 -
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Pressmeddelande Personal23.09.2024