
Hantering av nödmeddelanden
Ett nödmeddelande uppstår när en person får kontakt med en nödcentralsoperatör. Den som gör ett nödmeddelande behöver inte förbereda sig på förhand. De utbildade nödcentralsoperatörerna leder samtalet och ställer preciserande frågor.
Service- och störningsmeddelanden
Arkiv-
13.12.2024Störning
Icke-brådskande problemsituationer
Många oförväntade situationer i vardagen kan skötas utan brådskande myndighetshjälp. Vet du hur du ska agera t.ex. om ett träd fallit omkull på vägen till stugan?Se råd och anvisningar
Specialsituationer
Till exempel stormar är specialsituationer som uppkommer snabbt och som gör att många människor samtidigt ringer till nödnumret. Om många människor samtidigt ringer för att ställa frågor, kan det uppstå kortvarig rusning på nödcentralen. I sådana...Läs mer om specialsituationer
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
11.02.2025
Pressmeddelande
-
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen...
Nyhet 112-dagen11.02.2025 -
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Pressmeddelande varningsmeddeland 112-dagen07.02.2025