Brådskande nödsituation? Ring 112

Ring 112 när du behöver brådskande hjälp från polis, akutsjukvård, räddningstjänst eller social- och krisjour. Nödcentraloperatören hjälper dig genom att ställa frågor och ge instruktioner.

Använd nödnumret rätt

Service- och störningsmeddelanden

Arkiv

Inga aktiva meddelanden

Ett tryggt Finland byggs genom högklassiga nödcentralstjänster

Nödcentralsverkets uppgift som producent av den interna säkerheten i samhället är central. I nödsituationer befinner vi oss nära för att säkerställa hjälpen. 
Strategi 2025–2028

Unga män som målgrupp för kampanjen 2026

Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Läs mer om 112-dagen
för nyhetsrummet

Material

I materialbanken hittar du material som du kan använda för utbildning i hur man använder nödnumret, platsinformationsformulär och annat material som handlar om Nödcentralsverkets verksamhet och den rätta användningen av nödnumret.

Jobba hos oss

Söker du information om lediga tjänster vid Nödcentralsverket? Vill du utbilda dig till nödcentraloperatör?

Kontaktinformation

Du hittar kontaktinformationen för Nödcentralsverkets förvaltning, kommunikation, registratorskontor, nödcentraler, fakturering och larmanläggningstjänst här. Nödmeddelanden kan endast göras genom att ringa till nödnumret 112 med ett nöd-sms – inte per...

När ska du ringa nödnumret 112?

Brådskande nödsituation? Ring 112. Svara på frågorna.

Nödcentralsverk­samheten i Finland

I den nya publikationen "Nödcentralsverksamheten i Finland" ges en kortfattad beskrivning av Nödcentralsverkets verksamhet och tjänster. Publikationen är avsedd för alla som är intresserade av 112-verksamheten och Nödcentralsverket.

Brandlarm- och brottsanmälnings­anläggningar

Brandlarm- och brottsanmälningsanläggningar kan anslutas till Nödcentralsverket. Läs mer om tjänsten här och anslut larmanläggningen till en nödcentral.