Lär Barn

Det är bra att öva med barnen vad de ska göra i en nödsituation och hur man ringer till nödnumret 112, så att de vet hur de ska handla i en eventuell nödsituation.
Lära sig

Nödnummer 30 år

Den 29 juli 1991 beslöt Europeiska unionen att alla medlemsstater tar i bruk 112 som gemensamt nödnummer. Finland var bland de första att införa nödnumret 112 år 1993. 
Historia
  • Det totala antalet nödmeddelanden minskade i januari–juni 2021 jämfört med motsvarande period förra året, men sommarsäsongen var klart mer hektisk...

    Pressmeddelande Hätäkeskuspalvelut
    26.08.2021
  • När man ringer nödnumret svarar nödcentralsoperatören ”hätäkeskus, nödcentralen”. Nödcentralsverket är ett tvåspråkigt statligt ämbetsverk där...

    Nyhet Hätäkeskuspalvelut Operatiiviset toiminnot Henkilöstö Koulutus
    19.08.2021
för nyhetsrummet

Material och instruktioner

I materialbanken hittar du material som du kan använda för utbildning i hur man använder nödnumret, platsinformationsformulär och annat material som handlar om Nödcentralsverkets verksamhet och den rätta användningen av nödnumret.

Jobba hos oss

Söker du information om lediga tjänster vid Nödcentralsverket? Vill du utbilda dig till nödcentraloperatör?

Kontaktinformation

Du hittar kontaktinformationen för Nödcentralsverkets förvaltning, kommunikation, registratorskontor, nödcentraler, fakturering och larmanläggningstjänst här. Nödmeddelanden kan endast göras genom att ringa till nödnumret 112 med ett nöd-sms – inte per...

När ska du ringa nödnumret 112?

Brådskande nödsituation? Ring 112. Svara på frågorna.

Nyhetsrummet

Nyhets från Nödcentralsverket.

Brandlarm- och brottsanmälningsanläggningar

Brandlarm- och brottsanmälningsanläggningar kan anslutas till Nödcentralsverket. Läs mer om tjänsten här och anslut larmanläggningen till en nödcentral.