Nödcentralsverket

Nödmeddelanden kan sändas på många olika sätt

I fjol fick Nödcentralsverket nästan 3 miljoner nödmeddelanden. Största delen av meddelandena bestod av telefonsamtal till nödnumret 112. Ett nödmeddelande kan också sändas per textmeddelande eller på teckenspråk. 
Nödmeddelande

Nödcentralsverket på lätt svenska

Vad gör nödcentralsverket? Läs om nödcentralsverkets tjänster på vår webbplats.  Texterna är lättlästa.
Läs om Nödcentralsverket på lätt svenska
för nyhetsrummet

Material och instruktioner

I materialbanken hittar du material som du kan använda för utbildning i hur man använder nödnumret, platsinformationsformulär och annat material som handlar om Nödcentralsverkets verksamhet och den rätta användningen av nödnumret.

Jobba hos oss

Söker du information om lediga tjänster vid Nödcentralsverket? Vill du utbilda dig till nödcentraloperatör?

Kontaktinformation

Du hittar kontaktinformationen för Nödcentralsverkets förvaltning, kommunikation, registratorskontor, nödcentraler, fakturering och larmanläggningstjänst här. Nödmeddelanden kan endast göras genom att ringa till nödnumret 112 med ett nöd-sms – inte per...

När ska du ringa nödnumret 112?

Brådskande nödsituation? Ring 112. Svara på frågorna.

Nödcentralsverk­samheten i Finland

I den nya publikationen "Nödcentralsverksamheten i Finland" ges en kortfattad beskrivning av Nödcentralsverkets verksamhet och tjänster. Publikationen är avsedd för alla som är intresserade av 112-verksamheten och Nödcentralsverket.

Brandlarm- och brottsanmälnings­anläggningar

Brandlarm- och brottsanmälningsanläggningar kan anslutas till Nödcentralsverket. Läs mer om tjänsten här och anslut larmanläggningen till en nödcentral.