
Hantering av nödmeddelanden
Ett nödmeddelande uppstår när en person får kontakt med en nödcentralsoperatör. Den som gör ett nödmeddelande behöver inte förbereda sig på förhand. De utbildade nödcentralsoperatörerna leder samtalet och ställer preciserande frågor.
Service- och störningsmeddelanden
Arkiv-
13.12.2024Störning
Icke-brådskande problemsituationer
Många oförväntade situationer i vardagen kan skötas utan brådskande myndighetshjälp. Vet du hur du ska agera t.ex. om ett träd fallit omkull på vägen till stugan?Se råd och anvisningar
Specialsituationer
Till exempel stormar är specialsituationer som uppkommer snabbt och som gör att många människor samtidigt ringer till nödnumret. Om många människor samtidigt ringer för att ställa frågor, kan det uppstå kortvarig rusning på nödcentralen. I sådana...Läs mer om specialsituationer
Olika betoningar för olika målgrupper
14.01.2025
Nyhet
-
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte...
Nyhet nödcentralstjänster13.03.2025 -
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på...
Pressmeddelande nödcentralstjänster11.03.2025