112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy

Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.

Nyhet 11.2.2025

Nödnumret ger säkerhet för barn och ungdomar

Det är en säkerhetsgärning att lära barn rätt användning av nödnumret. Det är viktigt att prata med barn om identifiering av nödsituationer och inge mod att ringa ett nödsamtal.

Nyhet 28.1.2025

Olika betoningar för olika målgrupper

112-dagen är en riksomfattande kampanj vars syfte är att fästa finländarnas uppmärksamhet vid nödnumret 112 och vid att identifiera nödsituationer. I 112-utbildningen är det bra att fundera på den verksamhet och förståelse som är…

Nyhet 14.1.2025

Meddelanden

11.02.2025

Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen

År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.

Pressmeddelande nödcentralstjänster 112-dagen
11.02.2025
07.02.2025

Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.

Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.

Pressmeddelande varningsmeddeland 112-dagen
07.02.2025
05.02.2025

Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret

112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.

Pressmeddelande 112-dagen
05.02.2025
04.02.2025

Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi

Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
04.02.2025
02.01.2025

Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
02.01.2025