Nyheter
-
Det gäller att sköta om sig
Nyhet 9.4.2024Anniina fick sin examen som nödcentraloperatör våren 2020. Hon var spänd när hon svarade på sitt första nödsamtal. Efter en stunds tystnad visade det sig att samtalet var ett ficksamtal. Fyra år...
-
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Nyhet 9.4.2024Minnas karriär som nödcentralsproffs började på nödcentralen i Raumo och Nystads område för 25 år sedan. Efter en månads intensiv introduktion tog den nya nödcentraloperatören emot sitt första...
-
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Nyhet 11.3.2024När nödcentraloperatören tar emot ett nödmeddelande börjar operatören omedelbart göra en riskbedömning och skapa en lägesbild av händelsen. Riskbedömningen utförs i enlighet med en särskild...
-
Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen
Nyhet 9.2.2024Nödcentralsverket belönar under nödnummerveckan traditionellt en organisation eller person som genom sitt agerande har främjat kännedom om nödnumret och gett vägledning till rätt användning av...
-
Uppmärksamma nödnumret 112 i undervisningen av unga
Nyhet 2.2.2024Den här gången är målgruppen för kampanjen barn och unga och temat är korrekt användning av nödnumret 112. Genom kampanjen vill vi stärka identifieringen av nödsituationer och uppmuntra till...
-
112-dagen firas igen 11.2.2024
Nyhet 19.1.2024År 2024 firas kampanjen med temat ”Rätt användning av nödnumret". Kampanjens syfte är att hjälpa känna igen nödsituationer, men också förminska antalet samtal som inte hör hemma på nödlinjen. I år...