Nyheter

  • Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen

    Nyhet 3.12.2024

    Anniina Takala fick ett oväntat samtal i höstas när sekreteraren för personaladministrationen på Åbo nödcentral kontaktade henne för att meddela att det hade kommit ett brev i Anniinas namn. −Jag...

  • Hitta rätt hjälp i specialsituationer

    Nyhet 20.11.2024

    Stormar är ofta oväntade och snabbt uppkommande. Elavbrott eller ett omkullfallet träd kan vara stora problem för ett enskilt hushåll, men de är inte nödvändigtvis nödsituationer. Nödnumret 112 är...

  • Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer

    Nyhet 11.10.2024

    112 Suomi-appen erbjuder säkerhetsrelaterade tjänster och anvisningar på ett och samma ställe. Med hjälp av tjänsterna som finns på ett och samma ställe får människor ändamålsenlig hjälp för sitt...

  • Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm

    Nyhet 19.9.2024

    112-widgeten är ett snabbprogram på mobiltelefonens hemskärm och kan användas för att ringa nödnumret. Genom att klicka på widgeten flyttas användaren till Nödnummer-menyn i 112 Suomi-appen, där...

  • Testningshistorik visas i ILMO-systemet

    Nyhet 16.9.2024

    Testningshistoriken för larmanordningar finns på den avtalsspecifika sidan för varje avtal i ILMO-tjänsten. Testningshistoriken är kundspecifik. Om äganderätten till ett objekt ändras, överförs...

  • Det går att prata tryggt om självdestruktivitet

    Nyhet 10.9.2024

    Suicidpreventiva dagen uppmärksammas igen 10.9.2024. Målet med dagen är att öka medvetenheten om självmord och självdestruktivitet och att minska stigmat som förknippas med självmord. Framför allt...

  • Goda webben, dåliga webben

    Nyhet 8.8.2024

    − Hätäkeskus, Nödcentralen. − Hej, nu behöver jag hjälp snabbt! − Vad har hänt? − Jag öppnade just en länk som kom till min telefon och som bad om mina bankkoder. Jag gav mina bankkoder, och nu...

  • Barn får lära sig att identifiera nödsituationer

    Nyhet 7.8.2024

    Missing Children Europe som är en hjälporganisation för försvunna barn samordnar det pågående KEEP SAFE-projektet som i Finland genomförs under ledning av föreningen Lasten perusoikeudet ry....

  • Rätt hjälp i brådskande fall med hjälp av nya instruktioner

    Nyhet 1.8.2024

    Instruktionerna för akutsjukvårdsuppdrag görs upp av centralerna för prehospital akutsjukvård inom samarbetsområdena för social- och hälsovården. De gav Nödcentralsverket nya instruktioner i...

  • Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete

    Nyhet 23.7.2024

    När nödcentraloperatören tar emot ett nödmeddelande börjar operatören omedelbart göra en riskbedömning och skapa en lägesbild av händelsen. Riskbedömningen utförs i enlighet med en särskild...

  • Sommarens viktigaste telefonnummer och instruktioner

    Nyhet 17.6.2024

    I denna nyhet har vi sammanställt en checklista över tjänster du kan behöva, särskilt på sommaren. Alla problemsituationer kräver inte ett samtal till nödnumret. Ladda ner appen 112 Suomi 112...

  • EU-projekt informerar barn om nödnummer

    Nyhet 9.6.2024

    Visste du att Europeiska kommissionen har reserverat telefonnumret 116 000 för försvunna barn? Tanken är att man ska kunna anmäla försvunna barn till ett och samma telefonnummer inom hela EU,...

  • Skolorna slutar – nödcentralerna står inför årets mest brådskande helg

    Nyhet 29.5.2024

    På skolavslutningsveckoslutet firas läsårets slut och sommarlovets början överallt i Finland. På nödlinjen syns skolavslutningshelgen vanligen genom större brådska än under ett vanligt...

  • Det gäller att sköta om sig

    Nyhet 9.4.2024

    Anniina fick sin examen som nödcentraloperatör våren 2020. Hon var spänd när hon svarade på sitt första nödsamtal. Efter en stunds tystnad visade det sig att samtalet var ett ficksamtal. Fyra år...

  • Det mest givande är att lyckas tillsammans

    Nyhet 9.4.2024

    Minnas karriär som nödcentralsproffs började på nödcentralen i Raumo och Nystads område för 25 år sedan. Efter en månads intensiv introduktion tog den nya nödcentraloperatören emot sitt första...

  • Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades

    Nyhet 11.3.2024

    När nödcentraloperatören tar emot ett nödmeddelande börjar operatören omedelbart göra en riskbedömning och skapa en lägesbild av händelsen. Riskbedömningen utförs i enlighet med en särskild...

  • Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen

    Nyhet 9.2.2024

    Nödcentralsverket belönar under nödnummerveckan traditionellt en organisation eller person som genom sitt agerande har främjat kännedom om nödnumret och gett vägledning till rätt användning av...

  • Uppmärksamma nödnumret 112 i undervisningen av unga

    Nyhet 2.2.2024

    Den här gången är målgruppen för kampanjen barn och unga och temat är korrekt användning av nödnumret 112. Genom kampanjen vill vi stärka identifieringen av nödsituationer och uppmuntra till...

  • 112-dagen firas igen 11.2.2024

    Nyhet 19.1.2024

    År 2024 firas kampanjen med temat ”Rätt användning av nödnumret". Kampanjens syfte är att hjälpa känna igen nödsituationer, men också förminska antalet samtal som inte hör hemma på nödlinjen. I år...

Visar 1 - 19 / 19