Nyheter
-
Störning i behandlingen av anmälningar om larmanläggningar
Pressmeddelande 14.3.2023Felet håller för närvarande på att åtgärdas. Vi informerar dig när felet har åtgärdats. Observera att det kan förekomma en tillfällig rusning i kundtjänsten även efter att felet har åtgärdats. I...
-
Brottsofferjouren nu i appen 112 Suomi
Pressmeddelande 23.2.2023Arttu Perttula, direktör för utvecklingsavdelningen vid Nödcentralsverket, berättar att nödnumret årligen tar emot nästan tre miljoner nödmeddelanden, varav ungefär en fjärdedel inte hör till...
-
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas den 11 februari
Pressmeddelande 9.2.2023Vid testningen uppdateras varningsmeddelanden i tv och på text-tv:s sida 112. Liksom tidigare testas systemet för varningsmeddelanden också i radio och i 112 Suomi-appen. Dessutom publiceras...
-
Ladda ned appen 112 Suomi, så får du varnings- och myndighetsmeddelanden direkt till din telefon
Pressmeddelande 18.1.2023Enligt applikationsexpert Sami Suomalainen från Nödcentralsverket når varnings- och myndighetsmeddelandena medborgarna bättre, när de använder appen 112 Suomi. De regionala meddelandena förmedlas...
-
Förbättring av tillgängligheten av appen 112 Suomi
Pressmeddelande 18.1.2023Nödcentralsverkets mål vid utvecklingen av appen 112 Suomi är att alla kan smidigt använda tjänsten. Tillgänglighetsförbättringarna i anslutning till uppdateringen den 18 januari gäller länkar och...
-
Nödnummerveckan firas i februari
Pressmeddelande 10.1.2023År 2023 firas kampanjen med temat ”Beredskap är en av vardagens små handlingar”. Kampanjens syfte är att uppmuntra människor till att förbereda sig på olika störningar och undantagssituationer samt...
-
ILMO-systemet skickar e-postmeddelanden från och med 10.1.2023 – Uppdatera uppgifter om avtalsansvariga
Pressmeddelande 3.1.2023Syftet med kundmeddelanden är att förbättra kommunikationen mellan Nödcentralsverket och kunderna. Det är mycket viktigt att kunderna ser till att uppgifter om avtalsansvariga är uppdaterade i...
-
Nödnumret svarade på 15 000 samtal vid årsskiftet
Pressmeddelande 2.1.2023Nödcentralerna svarade på cirka 15 000 nödsamtal under tiden 31.12.2022 kl. 18 – 1.1.2023 kl. 24. Antalet var detsamma som förra året. Cirka 6600 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna...