Nyheter
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:8.9.2025Enligt Trafikskyddets enkät upplever 75 procent av finländarna att de vet hur de ska agera på en olycksplats. Däremot kan 25 procent av respondenterna antingen inte svara eller är av annan åsikt än...
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:5.9.2025Tiina har inte en helt typisk bakgrund till nödcentraloperatör. Innan hon inledde sin nuvarande karriär studerade hon språk och kultur (engelska och tyska) vid Vasa universitet och avlade...
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:4.9.2025Mika hamnade i nödcentralsvärlden av en slump för över 30 år sen. Den unga mannen som fått utbildning i elkraftsteknik sökte arbete mitt i lågkonjunkturen på 90-talet när en larmmästartjänst med...
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:14.8.2025Om du reser utomlands lönar det sig att ta reda på vad du ska göra i en akut nödsituation i destinationslandet. I många länder har olika myndigheter sina egna nödnummer, och dessa kan också vara...
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:11.8.2025Antalet uppdrag som Nödcentralsverket förmedlar till socialväsendet har ökat varje år. Detta beror bland annat på den ökade medvetenheten om social- och krisjourens tjänster och förändringen i...
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:5.8.2025Den exceptionella värmeböljan, torkan och åskvädren har under hela sommaren orsakat terrängbränder i Norra Finland och Lappland. När avstånden är långa och terrängen ofta svårframkomlig, blir tidig...
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:4.8.2025När skolorna börjar är det viktigt att prata med barn och unga om vardagssäkerhet och hur man identifierar nödsituationer. Skolvägen, möten med andra ungdomar och fritidsaktiviteter är en del av...
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:31.7.2025Förutom att snabbt identifiera situationen och genast göra en nödanmälan är det viktigt att veta var hjälpen behövs. På allmänna badstränder finns ofta en anslagstavla med platsens officiella...
Vilken värme!
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:21.7.2025I genomsnitt besvaras nödsamtal inom cirka sju sekunder. Ibland kan specialsituationer, som stormar, orsaka köer till nödnumret och väntetiden kan öka något. Även under värmeböljor kan nödlinjen...
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:23.6.2025På sommaren firar folk semester på stugor, rör sig på vatten, går på utflykter och reser i vägtrafiken. Ju mer människor gör, desto mer händer och sker det. När hjälp behövs är det ytterst viktigt...
Viktiga nummer och råd för sommaren
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:5.6.2025På sommaren firar människor semester på stugan och utomlands, rör sig till sjöss och i naturen samt reser i vägtrafiken. Ju mer människor gör, desto mer händer och sker det. Läs nyheten för att se...
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:26.5.2025På skolavslutningshelgen firas läsårets slut och sommarlovets början överallt i Finland. Trots att största delen av ungdomarna firar lugnt och beter sig bra, hörs sommarlovets början vanligtvis...
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:30.4.2025Nödcentralsverket besöks årligen av hundratals internationella gäster från olika håll i världen. Den riksomfattande nödcentralsverksamheten, organiseringen av nödcentralssalen, samarbetet mellan...
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:3.4.2025Befolkningen blir äldre, exceptionella väderfenomen blir kraftigare, cyber- och hybridpåverkan ökar och den världspolitiska situationen orsakar osäkerhet och till och med känsla av otrygghet hos...
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:28.3.2025I november 2023 gav akutvårdscentralerna i samarbetsområdena inom social- och hälsovården en reviderad instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården till Nödcentralsverket. Målet med...
Översikt över 2024
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:13.3.2025År 2024 var ett år av förändring för Nödcentralsverket. I början av året trädde det nya ledningssystemet i kraft och ledde till ändringar i organisationsstrukturen och verksamhetssätten inom...
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:11.2.2025Nödcentralsverket belönar under nödnummerveckan traditionellt en organisation eller person som genom sitt agerande har främjat kännedomen om nödnumret 112 och gett vägledning till rätt användning...
Nödnumret ger säkerhet för barn och ungdomar
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:28.1.2025Barn är utmärkta på att ringa nödsamtal, även om man önskar att de aldrig hamnar i en nödsituation. Det är dock viktigt att barnen lär sig korrekt användning av nödnumret, precis som vuxna. I...
Olika betoningar för olika målgrupper
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:14.1.2025Kännedomen om nödnumret 112 är av toppklass i Finland. Däremot kan det uppstå olika utmaningar i olika målgrupper vid identifiering av nödsituationer och nödmeddelande. Med hjälp av 112-dagens...
Bemötande av människor är kärnan i nödcentraloperatörens arbete
Typ:Nyhet Kategorier: Utgivningsdatum:3.1.2025Arbetsmiljön i nödcentralsverksamhet förändras (Inrikesministeriet 2022a, 15–17). En åldrande befolkning, tekniska framsteg, kvantitativ ökning av sociala nödsituationer och uppdrag inom mental...