Vilken värme!

Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
I genomsnitt besvaras nödsamtal inom cirka sju sekunder. Ibland kan specialsituationer, som stormar, orsaka köer till nödnumret och väntetiden kan öka något. Även under värmeböljor kan nödlinjen tillfälligt belastas mer än vanligt när sommarevenemang och fint väder lockar ut stora folkmassor.
Olyckor händer. Det viktigaste när du ringer nödnumret är att du stannar kvar på linjen och inte lägger på. Nödsamtal besvaras i den ordning de kommer in. Rusning är sällsynt och går oftast snabbt över.
Förbered dig inför värmebölja
När du rör dig i värmen är det viktigt att dricka vatten regelbundet, även om du inte känner dig törstig. Direkt solljus ökar risken för uttorkning och solbränna. Skydda dig med lätta kläder, som en hatt, eller sök skugga.
Kraftig värme kan orsaka värmeutmattning eller värmeslag, vilket kan vara livshotande. Om du ser någon ligga på marken och personen inte reagerar – gå inte förbi. Försök väcka personen och ring vid behov 112. Följ nödcentralens instruktioner.
Ta hand om din djurvän
På sommaren får nödcentralerna många anmälningar om djur. Om ett djur visar tecken på värmeslag bör du kontakta jourhavande veterinär. Numret hittar du till exempel på din kommuns webbplats. Djurens sjukdomsfall eller akuta hälsoproblem hör inte till nödnumret. Om djuret är i en nödsituation eller utgör en fara för omgivningen och du behöver myndighetshjälp – ring 112.
Om du till exempel ser en hund i en het bil, försök i första hand hitta bilens förare. Om du inte lyckas och djuret tydligt är i nöd eller inte reagerar på knackningar, kan du ringa nödnumret och följa nödcentralens instruktioner. Observera att vissa nyare bilar har funktioner som håller temperaturen under 20 grader i så kallat djurläge.
Värmen medför varningar för terrängbränder
Meteorologiska institutet utfärdar varningar för terrängbränder när marken är torr.
Under en terrängbrandvarning är det förbjudet att göra upp öppen eld. Med öppen eld avses till exempel lägereldar eller annan eldning där elden kan sprida sig via marken eller gnistor. Var alltid extra försiktig med eld. Släng till exempel inte cigarettfimpar från bilen – de slocknar inte alltid av sig själva.
Den som tänder elden är alltid ansvarig. Var därför noggrann och förebygg fara. Mer information om öppen eld får du från den lokala räddningsmyndigheten, räddningstjänstens webbplats eller din kommuns miljöskyddsmyndighet.
Om elden ändå sprider sig eller du ser en brand börja – tveka inte att ringa nödnumret. Snabbhet kan förhindra att branden sprider sig.
Stormar kan överraska
Kraftiga åskväder är också vanliga under värmeböljor. Följ väderprognoserna när du planerar sommarresor, särskilt om du ska ut på vattnet eller långt från bebyggelse.
Vid kraftig åska kan du skydda dig så här:
- Undvik att använda elektriska apparater, fast telefon, vattenledningar och eldstäder.
- En bil eller annat fordon med metallkaross ger bra skydd. Undvik cykel och motorcykel.
- Om du är på vattnet – gå i land om möjligt, undvik strandlinjen. Segelbåtar kräver åskskydd.
- Utomhus – huka dig nära ett stort träd, men inte under det eller på öppen plats. Använd inte paraply.
Åskväder kan också medföra kraftiga vindar, fallande träd och elavbrott. Vid elavbrott bör du inte ringa nödnumret, utan följa elnätsbolagets information. Om ett träd fallit på en elledning – anmäl det till elnätsbolaget. I övriga fall ansvarar kommunen eller markägaren för att ta bort träd. Om trädet utgör en fara – ring 112.
Kom ihåg att förfrågningssamtal inte hör hemma hos nödcentralen. Om du däremot ser blixten antända marken – ring 112 så snabbt som möjligt.
Njut av sommaren
Med lite förberedelser, väderuppföljning och genom att komma ihåg att dricka vatten kan du undvika att behöva ringa nödnumret. Vid en nödsituation ska du inte tveka att ringa 112. Stanna kvar på linjen tills samtalet besvaras.
Du kan läsa mer i följande länkar:
Specialsituationer (112.fi)
Djur i nöd (112.fi)
Rusning i nödcentralen (112.fi)
Allmänt om skyddsåtgärderna mot hälsoriskerna till följd av svår hetta (thl.fi)
Öppen eld (pelastustoimi.fi)
Strömavbrott (pelastustoimi.fi)
Se även
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.