112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Målgruppen för 112-dagens kampanj är den här gången unga män. Målgruppen är inte en slump, eftersom unga män enligt undersökningar och myndigheternas observationer i genomsnitt har större utmaningar i nödsituationer än andra befolkningsgrupper.
Den unga vill eller vågar inte nödvändigtvis ingripa i nödsituationer trots att hen är först på plats. Samtidigt kan förtroendet för myndigheterna vara svagare än för andra, vilket ökar osäkerheten i nödsituationer.
Det är viktigt att nå och ta med unga män, eftersom många saker som leder till nödsituationer inträffar i vardagen just där de unga själva rör sig – i skolor, på fritiden och i kamratgäng. I dessa situationer är det viktigast att göra något – vi står inte och ser på.
Våra målsättningar i kampanjen
Med hjälp av kampanjen vill vi:
- Öka informationen om nödnumret 112 och användningen av det.
- Stärka unga mäns mod att ingripa i situationer och ringa hjälp.
- Öka förståelsen och ansvarstagandet – säkerheten är även ungdomarnas sak.
“112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!”
Denna slogan påminner om att du har makt och ansvar. Nödnumret är avsett för alla – även för dig. En ung man kan i en nödsituation vara en hjälte som gör just den viktigaste gärningen: ringer efter hjälp.
112-dagen i februari 2026
- Kampanjtid: 112-dagen firas årligen den 11 februari och kampanjen pågår hela veckan. År 2026 firas nödnummerveckan vecka 7.
- Målgrupp: Unga män
- Tema: Använd nödnumret 112 korrekt
- Slogan: 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Den mörka sidan av julen syns på 112-nödlinjen
Julen är inte en glad fest för alla. Den traditionella familjehögtiden återspeglas till nödcentralen i form av sorgliga och dystra människoöden. I nödmeddelandena under julhelgen framhävs i synnerhet ensamhet, användning av rusmedel och hemlarm.
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.