112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026

Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Målgruppen för 112-dagens kampanj är den här gången unga män. Målgruppen är inte en slump, eftersom unga män enligt undersökningar och myndigheternas observationer i genomsnitt har större utmaningar i nödsituationer än andra befolkningsgrupper.
Den unga vill eller vågar inte nödvändigtvis ingripa i nödsituationer trots att hen är först på plats. Samtidigt kan förtroendet för myndigheterna vara svagare än för andra, vilket ökar osäkerheten i nödsituationer.
Det är viktigt att nå och ta med unga män, eftersom många saker som leder till nödsituationer inträffar i vardagen just där de unga själva rör sig – i skolor, på fritiden och i kamratgäng. I dessa situationer är det viktigast att göra något – vi står inte och ser på.
Våra målsättningar i kampanjen
Med hjälp av kampanjen vill vi:
- Öka informationen om nödnumret 112 och användningen av det.
- Stärka unga mäns mod att ingripa i situationer och ringa hjälp.
- Öka förståelsen och ansvarstagandet – säkerheten är även ungdomarnas sak.
“112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!”
Denna slogan påminner om att du har makt och ansvar. Nödnumret är avsett för alla – även för dig. En ung man kan i en nödsituation vara en hjälte som gör just den viktigaste gärningen: ringer efter hjälp.
112-dagen i februari 2026
- Kampanjtid: 112-dagen firas årligen den 11 februari och kampanjen pågår hela veckan. År 2026 firas nödnummerveckan vecka 7.
- Målgrupp: Unga män
- Tema: Använd nödnumret 112 korrekt
- Slogan: 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.