NÖDNUMRET 112

112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026

Utgivningsdatum 13.10.2025 15.23 | Publicerad på svenska 17.10.2025 kl. 12.56
Typ:Nyhet
En grupp pojkar står i en ring med ryggsäckar på ryggen.

Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!

Målgruppen för 112-dagens kampanj är den här gången unga män. Målgruppen är inte en slump, eftersom unga män enligt undersökningar och myndigheternas observationer i genomsnitt har större utmaningar i nödsituationer än andra befolkningsgrupper.

Den unga vill eller vågar inte nödvändigtvis ingripa i nödsituationer trots att hen är först på plats. Samtidigt kan förtroendet för myndigheterna vara svagare än för andra, vilket ökar osäkerheten i nödsituationer.

Det är viktigt att nå och ta med unga män, eftersom många saker som leder till nödsituationer inträffar i vardagen just där de unga själva rör sig – i skolor, på fritiden och i kamratgäng. I dessa situationer är det viktigast att göra något – vi står inte och ser på.

Våra målsättningar i kampanjen

Med hjälp av kampanjen vill vi:

  • Öka informationen om nödnumret 112 och användningen av det.
  • Stärka unga mäns mod att ingripa i situationer och ringa hjälp.
  • Öka förståelsen och ansvarstagandet – säkerheten är även ungdomarnas sak.

“112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!”

Denna slogan påminner om att du har makt och ansvar. Nödnumret är avsett för alla – även för dig. En ung man kan i en nödsituation vara en hjälte som gör just den viktigaste gärningen: ringer efter hjälp.

112-dagen i februari 2026

  • Kampanjtid: 112-dagen firas årligen den 11 februari och kampanjen pågår hela veckan. År 2026 firas nödnummerveckan vecka 7.
  • Målgrupp: Unga män
  • Tema: Använd nödnumret 112 korrekt
  • Slogan: 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
112-dagen