112 – sinun elämäsi, sinun numerosi, älä missaa sitä.
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026

Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
112-päivän kampanjan kohderyhmänä ovat helmikuussa 2026 nuoret miehet. Kohderyhmä ei ole sattumaa, sillä tutkimusten ja viranomaisten havaintojen mukaan nuorilla miehillä on keskimäärin enemmän haasteita hätätilanteessa toimimisessa kuin muilla väestöryhmillä.
Nuori ei välttämättä halua tai uskalla puuttua hätätilanteisiin, vaikka olisi ensimmäisenä paikalla. Samalla luottamus viranomaisiin voi olla heikompi kuin muilla, mikä lisää epävarmuutta toimia hätätilanteessa.
Nuorten miesten tavoittaminen ja mukaan ottaminen on tärkeää, koska monet hätätilanteisiin johtavat asiat sattuvat arjessa juuri siellä, missä nuoret itse liikkuvat – kouluissa, vapaa-ajalla ja kaveriporukoissa. Näissä tilanteissa tärkeintä on tehdä jotain – ei jäädä sivusta seuraamaan.
Kampanjalla haluamme:
- Lisätä tietoa hätänumerosta 112 ja sen käytöstä.
- Vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua tilanteisiin ja soittaa apua.
- Lisätä ymmärrystä ja vastuunkantoa – turvallisuus on myös nuorten asia.
“112 – sinun elämäsi, sinun numerosi, älä missaa sitä.”
112-päivän slogan muistuttaa nuoria, että sinulla on vastuu. Hätänumero on kaikkia varten – myös sinua varten. Nuori mies voi olla hätätilanteessa sankari, joka tekee juuri sen tärkeimmän teon eli soittaa apua hätätilanteessa.
112-päivä helmikuussa 2026:
- Kampanja-aika: Kampanja-aika: 112-päivää vietetään vuosittain 11. helmikuuta, ja kampanja kestää koko viikon. Vuonna 2026 hätänumeroviikkoa vietetään viikolla 7.
- Kohderyhmä: Nuoret miehet
- Teema: Käytä oikein hätänumeroa 112
- Slogan: 112 – sinun elämäsi, sinun numerosi, älä missaa sitä.
Edit 14.10.2025 klo 7.59: Lisätty kampanja-aika ja linkki sivulle "Mikä on 112-päivä" / kuvan koko muutettu.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.