Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats

Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Enligt Trafikskyddets enkät upplever 75 procent av finländarna att de vet hur de ska agera på en olycksplats. Däremot kan 25 procent av respondenterna antingen inte svara eller är av annan åsikt än påståendet. Det är förståeligt att en olyckssituation kan ge upphov till osäkerhet, men det är desto viktigare att kunna lita på yrkespersoners hjälp. Utöver att få utbildning i lokalisering, riskbedömning och att larma hjälp får nödcentraloperatörerna i Finland även utbildning i att instruera medborgarna att agera rätt i nöd- och olyckssituationer. De anvisningar som nödcentraloperatörerna ger är planerade så att även en lekman kan genomföra dem. Anvisningarna kan gälla exempelvis att stoppa blödning, öppna luftvägarna eller nödflytta patienten.
─ Det kan vara sällsynt att komma till en olycksplats i vägtrafiken och en del kommer aldrig att råka ut för en sådan situation. Det skulle ändå vara bra för alla vägtrafikanter att uppdatera sina kunskaper om första hjälpen för att göra det lättare och tryggare för alla att agera på en olycksplats, när man har funderat på saker på förhand, kommenterar Erkka Savolainen, utbildningshandledare på Trafikskyddet.
Kör inte förbi
Enligt Trafikskyddets enkät hade nästan var fjärde respondent varit i en situation där en trafikolycka hade inträffat och räddningsverket ännu inte var på plats. Majoriteten av respondenterna berättade att de stannat på rätt sätt för att kolla hurdan hjälp som behövs och stannat kvar för att säkerställa att hjälpen kom till platsen. Ungefär var tionde hade inte gjort någonting.
Det är ytterst viktigt att stanna på en olycksplats, göra ett nödmeddelande till 112 och följa de angivna anvisningarna för att man ska kunna få hjälp till platsen. Rätt slags hjälp till rätt plats kan endast tryggas genom att stanna på platsen och ge behövliga tilläggsuppgifter till myndigheterna. Att stanna på platsen är också en förutsättning för att eventuella patienter kan hjälpas genom de livräddande anvisningarna.
─ Kom också ihåg hjälparens egen säkerhet på olycksplatsen, placera alltså din egen bil och slå på varningsblinkern så att bilen inte orsakar ytterligare olyckor eller fara för den övriga trafiken. Beakta också var ditt eget fordon finns på olycksplatsen med tanke på att räddningspersonalen ska kunna nå platsen, påminner Erkka.
─ Varningstriangeln ska föras 100–300 meter bort från närmaste bil eller bakom kurvan om det finns sikthinder på vägen.
Agera så här på en olycksplats
• Säkerställ först din egen säkerhet och förhindra ytterligare olyckor. Om du kör bil, slå på varningsblinkern och stanna bilen på en säker plats.
• Ta reda på vad som har hänt och gör ett nödmeddelande till 112. Nödcentraloperatören bedömer hurdan hjälp det behövs på platsen. Du hjälper hen genom att besvara de ställda frågorna.
• Följ nödcentraloperatörens anvisningar. Vänta på att yrkespersonerna anländer till olycksplatsen.
Se även
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Vilken värme!
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.