Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Liikenneturvan kyselyn mukaan 75 % suomalaisista kokee tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Sen sijaan 25 % vastaajista ei joko osaa vastata tai on eri mieltä väittämän kanssa. On ymmärrettävää, että onnettomuustilanne voi herättää epävarmuutta, mutta sitäkin tärkeämpää on voida luottaa ammattilaisen apuun.
Suomessa hätäkeskuspäivystäjät koulutetaan paikantamisen, riskinarvion ja hälyttämisen lisäksi myös ohjeistamaan kansalaisia oikeaan toimintaan hätä- ja onnettomuustilanteissa. Hätäkeskuspäivystäjien antamat ohjeet on suunniteltu siten, että ne ovat maallikon toteutettavissa. Ohjeet voivat koskea esimerkiksi verenvuodon tyrehdyttämistä, ilmateiden avaamista tai potilaan hätäsiirtoa.
─ Onnettomuuspaikalle saapuminen voi olla harvinainen tapaus tieliikenteessä ja kaikkien kohdalle se ei satu ikinä. Silti jokaisen tielläliikkujan olisi hyvä verestää omia ensiaputaitojaan, jotta onnettomuuspaikalla toimiminen olisi helpompaa sekä turvallisempaa kaikille osapuolille, kun asioita on etukäteen mietitty, koulutusohjaaja Erkka Savolainen Liikenneturvalta kommentoi.
Älä aja ohi
Liikenneturvan kyselyssä lähes joka neljäs vastaaja oli ollut tilanteessa, jossa oli sattunut liikenneonnettomuus eikä pelastuslaitos ollut vielä paikalla. Valtaosa vastanneista kertoi pysähtyneensä oikeaoppisesti tarkistamaan, millaista apua tarvitaan, ja jäi varmistamaan avun saapumisen paikalle. Noin joka kymmenes ei tehnyt mitään.
Jotta onnettomuuspaikalle saadaan hälytettyä apua, on äärimmäisen tärkeää pysähtyä paikalle, tehdä hätäilmoitus numeroon 112 ja noudattaa annettuja ohjeita. Vain pysähtymällä paikan päälle saadaan oikeanlainen apu oikeaan paikkaan, ja tarvittavat lisätiedot välitettyä viranomaisille. Paikan päälle pysähtyminen on edellytys myös sille, että mahdollinen potilas hyötyy henkeä pelastavista ohjeista.
─ Muistetaan myös auttajan oma turvallisuus onnettomuuspaikalla, eli sijoitetaan oma ajoneuvo hätävilkuin niin, ettei se aiheuta lisäonnettomuuksia tai vaaraa muulle liikenteelle. Huomioi myös oman ajoneuvosi sijainti onnettomuuspaikalla, jotta pelastushenkilökunta pääsee paikalle, Erkka muistuttaa.
─ Varoituskolmio tulisi viedä 100-300 metrin päähän lähimmästä autosta tai mutkan taakse, jos tiestöllä on näköesteitä.
Näin toimit onnettomuuspaikalla
• Varmista ensin oma turvallisuutesi ja estä lisäonnettomuudet. Jos olet autolla liikenteessä, kytke hätävilkut päälle ja pysäytä auto turvalliseen paikkaan.
• Selvitä mitä on tapahtunut ja tee hätäilmoitus numeroon 112. Hätäkeskuspäivystäjä arvioi minkälaista apua paikan päällä tarvitaan. Autat häntä vastaamalla esitettyihin kysymyksiin.
• Noudata hätäkeskuspäivystäjän ohjeita. Jää odottamaan ammattilaisten saapumista onnettomuuspaikalle.
Tutustu myös
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Huh hellettä!
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.