Hätäkeskuslaitos

Hätänumero 112
Suomessa on vain yksi hätänumero. Hätänumeroon soitetaan vain kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia.

Tee turvallisuusteko
Lataa 112 Suomi -sovellus. Muista hätätilanteessa soittaa hätäpuhelu sovelluksen kautta. Tällöin sijaintitietosi välittyy hätäkeskukseen automaattisesti.

Hätänumeroon kuulumattomat ilmoitukset
Hätänumeroon soitetaan usein tilanteissa, jotka eivät vaadi paikalle kiireellistä viranomaisapua. Tältä sivulta löydät tietoa, miten toimia erilaisissa ongelmatilanteissa, jotka eivät vaadi yhteydenottoa hätänumeroon.
Huolto- ja häiriötiedotteet
Tiedotearkisto-
03.10.2023Häiriö
Hätäilmoituksen voi tehdä usealla eri tavalla
Hätänumeroon 112 voi tehdä hätäilmoituksen soittamalla, tekstiviestillä (vaatii ennakkorekisteröitymisen), viittomakielellä, eCall-hätäviestipalvelun avulla tai palo- ja rikosilmoitinlaitteella.Lue hätäilmoitustavoista
Näin hätäilmoituksesi käsitellään
Kun hätänumeroon vastataan, hätäkeskuspäivystäjä aloittaa heti muodostamaan tilannekuvaa ja tekemään riskinarviota tapahtuneesta. Riskiarvio ja tehtäväkäsittelyohjeet perustuvat hätäkeskustoimintaan osallistuvien viranomaisten antamiin ohjeisiin.Lue hätäilmoituksen käsittelystä
-
Viime aikoina on uutisoitu ajoneuvojen automaattisista hätäpuhelujärjestelmistä. Niistä paneurooppalainen eCall muodostaa yhteyden suoraan...
Uutinen28.09.2023 -
Alaikäisen kadotessa on tärkeää saada tieto nopeasti vastuuviranomaiselle, ja EU onkin halunnut varmistaa avunsaannin yhteiseurooppalaisella...
Uutinen25.09.2023