Suomessa on vain yksi hätänumero

Soita hätänumeroon, kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle tai kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on uhattuna tai vaarassa.

Milloin soitat 112?

Huolto- ja häiriötiedotteet

Tiedotearkisto

Ei aktiivisia huolto- tai häiriötiedotteita.

Miten toimit kiireettömissä ongelmatilanteissa?

Monissa arjen yllättävissä tilanteissa paikalle ei kaivata kiireellistä viranomisapua. Tiedätkö miten toimia, kun esimerkiksi puu on kaatunut mökkitielle?
Lue ohjeita eri tilanteisiin

Näin hätäilmoituksia käsitellään

Hätäilmoituksen arvioinnissa ja tehtävän välittämisessä noudatetaan aina hälytettävien viranomaisten antamia ohjeita. Hätäkeskustietojärjestelmässä on viranomaisten toimialakohtaiset riskianalyysit sekä moniviranomaistehtävien riskianalyysit, joiden...
Hätäilmoituksen käsittely
Uutishuoneeseen

Materiaalit

Materiaalipankista löydät aineistoja hätänumeron käytön koulutukseen, paikkatietolomakkeita ja muuta materiaalia liittyen Hätäkeskuslaitoksen toimintaan ja hätänumeron oikeaan käyttöön.

Meille töihin

Etsitkö tietoa Hätäkeskuslaitoksen avoimista viroista? Haluaisitko kouluttautua hätäkeskuspäivystäjäksi?

Yhteystiedot

Hätäkeskuslaitoksen hallinnon, viestinnän, kirjaamon, hätäkeskusten, laskutuksen ja ilmoitinlaitepalvelun yhteystiedot löydät täältä. Hätäilmoituksen voi tehdä vain soittamalla 112 tai hätätekstiviestillä - ei sähköpostitse.

Näin soitat 112

Kiireellinen hätätilanne? Soita 112. Kuuntele ja vastaa kysymyksiin. Soita aina itse jos voit.

Hätäkeskus­toiminta Suomessa

Uudessa Hätäkeskustoiminta Suomessa -julkaisussa kuvataan ytimekkäästi Hätäkeskuslaitoksen toimintaa ja palveluita. Julkaisu on suunnattu kaikille 112-toiminnasta ja virastosta kiinnostuneille. 

Palo- ja rikosilmoitinlaitteet

Hätäkeskuslaitokseen voi liittää palo- ja rikosilmoitinlaitteita. Katso tästä lisätiedot palvelusta ja liitä ilmoitinlaite Hätäkeskukseen.