Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa

Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
Myrskyt ovat usein yllättäviä ja nopeasti eteneviä tilanteita. Sähkökatko tai kaatunut puu voivat olla isoja ongelmatilanteita yksittäisille kotitalouksille, mutta ne eivät välttämättä ole hätätilanteita. Hätänumeroon 112 soitetaan vain kiireellisessä hätätilanteessa, kun paikalle on hälytettävä auttavia turvallisuusviranomaisia (poliisi, pelastus, ensihoito, sosiaali- ja kriisipäivystys).
Näin toimit yleisimmissä myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Sähkökatko: Sähkökatkoihin liittyvät tiedustelusoitot eivät kuuluu hätänumeroon. Seuraa alueesi sähköverkkoyhtiön tiedotteita.
Kaatunut puu: Jos puu on kaatunut sähkölinjan päälle, ilmoita siitä sähkölaitokselle. Jos kaatunut puu ei aiheuta vaaratilanteita, siitä vastaa alueesta riippuen kaupunki, kunta, yksityinen urakoitsija tai maanomistaja. Kun puusta aiheutuu tai voi aiheutua vaaratilanteita, soita hätänumeroon 112.
Puhelinverkko ei toimi: Hätänumeroon soittamisessa voi esiintyä ongelmia, jos puhelinverkossa on häiriöitä. Mikäli et saa yhteyttä hätänumeroon, toimi seuraavasti: Käynnistä puhelin uudelleen ja ohita PIN-koodi. Soita 112. Tällöin puhelin hakee toimivan verkon.
Hätänumero on ruuhkautunut – toimi näin
Hätänumero voi pahimmillaan ruuhkautua, jos hätänumeroon tulee yhtäaikaisesti paljon hätäilmoituksia myrskytuhoista. Hätäpuheluihin vastataan aina soittojärjestyksessä. Jos hätänumerossa on ruuhkaa, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla. Kuulet seuraavan nauhoitteen:
Älä katkaise puhelua. Olet hätäkeskuksen jonossa.
Avbryt inte samtalet. Du är i kö till nödcentralen.
Please hold the line. You are in the queue for the Emergency Response Centre.
Mikäli katkaiset puhelun ja soitat uudelleen hätänumeroon, joudut jonon viimeiseksi.
Onnettomuuspaikalle pysähtyminen
Jos näet tien päällä onnettomuuden tai vaaratilanteen, älä aja ohi. Kun hätäilmoitus tehdään suoraan onnettomuuspaikalta, välittyy hätäkeskukselle tarkka sijainti ja oikeat tiedot tilanteesta. Näin paikalle voidaan hälyttää tarkoituksenmukaisin apu ja antaa henkeä pelastavia ohjeita.
112 Suomi -sovellus apuna
112 Suomi -mobiilisovelluksesta löydät erilaisia palveluita hätä- ja ongelmatilanteiden varalle. Sovelluksen kautta saat yhteyden esimerkiksi Tienkäyttäjän linjalle, johon ilmoitetaan maanteiltä akuutit ongelmat, joista on vaaraa liikenteelle. 112 Suomi -sovelluksen kautta saat myös sijaintiin perustuvat tieliikenteen häiriötiedotteet sekä mahdolliset vaaratiedotteet.
Hätäkeskuslaitos muistuttaa, että hätänumero säästetään vain kiireellisiin hätätilanteisiin. Näin ruuhkien aikana myös ne, jotka tarvitsevat esimerkiksi kiireellistä ensihoitoa, eivät joutuisi jonottamaan vuoroaan. Muista käyttää oikein hätänumeroa 112.
Edit 2.7.2025 klo 16:15 Otsikosta Hätänumero on ruuhkautunut – toimi näin korjattu kirjoitusvirhe.
Tutustu myös
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.