Erityistilanteet
Esimerkiksi myrskyt ovat nopeasti syntyviä erityistilanteita, joiden vuoksi useat ihmiset soittavat samanaikaisesti hätänumeroon. Yhtäaikaiset tiedustelusoitot saattavat aiheuttaa hätänumeroon hetkellisiä ruuhkapiikkejä. Tällaisissa tilanteissa on tärkeää muistaa, että tiedustelusoitot eivät kuulu hätäkeskukseen, sillä ne voivat pahimmillaan viivästyttää todellisessa hädässä olevan avunsaantia kohtalokkain seurauksin.
Myös puhelinverkossa on silloin tällöin häiriöitä, jolloin myös hätänumeroon soittamisessa saattaa olla ongelmia.
Miten toimia seuraavissa tilanteissa?
Puhelinverkko ei toimi
Mikäli puhelinverkossa on häiriöitä, etkä saa yhteyttä hätänumeroon, toimi seuraavasti:
- käynnistä puhelin uudelleen
- ohita PIN-koodi ja soita 112.
Tällöin puhelin hakee toimivan verkon.
Hätäkeskuksessa on ruuhkaa
Hätäpuheluihin vastataan aina soittojärjestyksessä. Jos hätänumerossa on ruuhkaa, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Puu on kaatunut
- jos puu on sähkölinjan päällä, ilmoita siitä sähköverkkoyhtiölle.
- jos puu ei aiheuta vaaratilanteita, siitä vastaa kaupunki, kunta, yksityinen urakoitsija tai maanomistaja.
- kun puusta aiheutuu tai voi aiheutua vaaratilanteita, soita hätänumeroon 112.
Sähkökatko
- Seuraa sähköverkkoyhtiön tiedotteita.
- Älä soita hätänumeroon.
Lisää ohjeita myrskyn varalta löydät pelastustoimen sivuilta.