Hätäilmoitus tekstiviestillä

Hätäilmoituksen voi tehdä tekstiviestillä hätänumeroon 112

Hätätekstiviestien käyttö on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta. 

Hätätekstiviestin voi lähettää vain sellaisesta puhelinnumerosta, mikä on rekisteröity etukäteen. Ennakkorekisteröinti tehdään Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämällä suomi.fi-sivustolla.

Näin kirjoitat hätätekstiviestin

Hätäkeskuspäivystäjä kysyy tekstiviesteissä avuntarvitsijalta samat perustiedot kuin hätäpuhelun aikana ja tekee lain mukaisen riskinarvion avun välittämisestä. Nopea avun saaminen kannattaa varmistaa lähettämällä mahdollisimman paljon tietoa jo ensimmäisessä viestissä.
Ensimmäisen viestin jälkeen hätäkeskuspäivystäjä kysyy tarvittavia lisätietoja.

 

Kirjoita tekstiviestiin

  1. Kunta ja tarkka osoite

  2. Mitä on tapahtunut?

  3. Mahdolliset lisätiedot tapahtumasta

  4. Ilmoittajan nimi

Soita, jos voit

Soitto on teknisesti varmempi vaihtoehto kuin tekstiviesti, sillä tekstiviesteissä voi esimerkiksi esiintyä välitysviiveitä tai puhelimen muisti voi olla täynnä. Tekstiviestinä tarkoitetaan vain tietoyhteiskuntakaaren mukaisia tekstiviestejä, ei esimerkiksi whatsapp-viestejä.

Hätätekstiviestiä ei voi lähettää puhelimesta, missä ei ole SIM-korttia. Ulkomaalaisista liittymistä tulevat tekstiviestit eivät ohjaudu Suomen hätäkeskukseen.

 

Usein kysyttyä hätätekstiviestipalvelusta

Hätätekstiviestin lähettäminen numeroon 112 on ilmaista.

Saldon loppuminen prepaid-liittymäpuhelimista tai operaattorin tekstiviestisopimuksen enimmäismäärän täyttyminen eivät estä 112-tekstiviestin lähettämistä.

12-tekstiviestiä ei voi lähettää puhelimesta, missä ei ole SIM-korttia. Jos puhelimen muisti on täynnä, asiakkaan puhelin ei välttämättä vastaanota tekstiviestejä. Tällöin hätäkeskuksen ja asiakkaan välinen tekstiviestikeskustelu ei ole mahdollista.

Tekstiviestin lähettäjän pystyy paikantamaan samalla tavalla kuin hätäpuhelunsoittajan.