
Viraston strategia
Hätäkeskuslaitoksen tehtävä yhteiskunnan sisäisen turvallisuuden tuottajana on keskeinen. Olemme hätätilanteissa lähellä, avun saamisen turvaajana. Keskeisin tehtävämme on tuottaa hätäkeskuspalveluita ja vastata hätänumeroon 112 tuleviin hätäilmoituksiin. Hätäkeskuslaitoksen tehtävästä on säädetty laissa (hätäkeskuspalvelulaki).
Hätäkeskuslaitos toimii yhteiskunnallisten muutosten keskellä. Turvallisuusympäristön muutos, uudenlaiset palveluvaatimukset ja jatkuvasti kehittyvä teknologia heijastuvat toimintaympäristöömme. Julkisen talouden haasteet ja odotukset hallinnon tehokkuuden ja taloudellisuuden kehittämisestä edellyttävät virastolta jatkuvaa kehittymistä.
Hätäkeskuspalveluita on tuotettava kaikissa yhteiskunnallisissa tilanteissa. Toimintaa on suojattava niin toimitilojen kuin tekniikankin osalta. Yhteistyö eri viranomaisten ja sidosryhmien kanssa varmistaa tuloksellisen hätäkeskustoiminnan.
Strategian päämääränä on laadukkaiden hätäkeskuspalveluiden tuottaminen kaikissa oloissa myös tulevaisuudessa. Kaikissa oloissa viittaa paitsi häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautumiseen myös valmiuteen virastona toimia tehokkaammin ja tuottavammin taloudellisten resurssien heikentyessä.
Strategian toimeenpanossa keskitymme painopistealueisiin, joiden avulla saavutamme päämäärämme eli vision. Visiossa yhdistyvät lakisääteiset tehtävät sekä niiden toteuttamiseen liittyvät ulkoiset ja sisäiset tulosodotukset. Analysointi on hätäkeskustoiminnan kehittämisen lähtökohtana. Suorituskykymittareilla seuraamme jatkuvasti tavoitteiden toteutumista.
Laadukkailla hätäkeskuspalveluilla rakennetaan turvallista Suomea – kaikissa oloissa.
Strategia 2025–2028
Missio
Hätäkeskuslaitos on avun ja turvan ensimmäinen viranomaislenkki auttamisen ketjussa.
Visio
Laadukkaat hätäkeskuspalvelut kaikissa oloissa.
Arvot
Toimintaamme ohjaavat arvot ovat ammattitaito, luotettavuus ja oikeudenmukaisuus.
- Ammattitaito: Ylläpidämme ammattitaitoamme huolehtimalla osaamisen kehittämisestä ja laadunvarmistuksesta, kuuntelemalla eri sidorsyhmiä ja kehittämällä ratkaisuja verkostoissa ja olemalla innostuneita uudesta teknologiasta ja sen mahdollisuuksista.
- Luotettavuus: Palvelemme luotettavasti vastaamalla nopeasti ja hyvällä palveluasenteella, tukemalla ja antamalla neuvoja, myös työtoverille ja iloitsemalla elämästä ja sen merkityksellisyydestä.
- Oikeudenmukaisuus: Palvelemme asiakkaitamme ja toisiamme oikeudenmukaisesti kunnioittamalla erilaisuutta ja monimuotoisuutta, toimimalla tasapuolisesti samalla tavalla samanlaisissa tapauksissa ja huolehtimalla yhdenvertaisuuden periaatteen toteutumisesta.
Strategiset ja toiminnalliset painopistealueet
Haluamme erityisesti korostaa osaamisen, toimivan organisaation ja työyhteisön sekä hyvän työilmapiirin merkitystä ydintehtäviemme hoitamisessa. Osaaminen, henkilöstön työkyky, työhyvinvointi edellyttävät esihenkilötyön suunnitelmallisuutta ja laadukasta toteuttamista sekä ennakoivaa henkilöstöjohtamista.
Painopistealueen keskeisiä tavoitteita:
- Panostamme kokonaisvaltaisesti osaamisen kehittämiseen.
- Kehitämme edelleen henkilöstön työhyvinvointiin sekä jaksamiseen liittyviä käytäntöjä.
- Kehitämme organisaatiokulttuuria etsimällä uusia tapoja lisätä positiivista ja kannustavaa työilmapiiriä sekä työyhteisötaitoja.
- Kehitämme esihenkilötyön suunnitelmallisuutta ja kehitymme henkilöstöjohtamisessa.
Kehitämme Hätäkeskuslaitoksen tuottavuutta, tehokkuutta ja toimintatapoja. Toiminnan kehittämisen lähtökohtana on analysointi ja vaikuttavuuden seuranta sekä suunnitelmallinen laadun kehittäminen.
Painopistealueen keskeisiä tavoitteita:
- Yhdenmukaistamme viraston toimintatapoja, johtamista sekä projektien hallintaa kaikilla keskeisillä osa-alueilla. Panostamme tiedolla johtamiseen.
- Teemme suunnitelmallista ja kokonaisvaltaista laadun kehittämistyötä käyttäen tarkoituksenmukaisia mittareita ja mittaamistapoja.
- Toimimme kustannustehokkaasti.
Hätäkeskustoimintaa tukevassa teknologiassa panostamme erityisesti toimintavarmuuteen ja käyttäjäystävällisyyteen. Osaavan henkilöstön lisäksi toimiva ja luotettava teknologia on edellytys tuottaa laadukasta hätäkeskuspalvelua. Keskiössä on hätäkeskuspalveluiden jatkuvuuden turvaaminen kaikissa olosuhteissa.
Painopistealueen keskeisiä tavoitteita:
- Priorisoimme lakisääteiset kehittämistehtävät.
- Etsimme, testaamme ja otamme käyttöön sellaista uutta teknologiaa, joka parantaa hätäkeskuspalveluiden tuottamista.
- Kehitämme hätäkeskustoiminnan varautumista yhdessä viranomaisten ja palveluntuottajien kanssa.
- Kehitämme toimitiloja vastaamaan toimintaympäristön muutoksia.