Virasto
Avun ja turvan ensimmäinen viranomaislenkki auttamisen ketjussa
Hätäkeskuslaitos on vuonna 2001 perustettu valtakunnallinen virasto, johon kuuluu hallinto ja kuusi hätäkeskusta. Hätäkeskuslaitosta tulosohjaa sisäministeriö yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa.
Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on vastaanottaa ja välittää hätäilmoitukset
Hätäkeskuslaitos tuottaa hätäkeskuspalvelut koko Suomessa Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on eri puolilla maata ottaa vastaan pelastus-, poliisi-, sosiaali- ja terveystoimen toimialaan kuuluvia hätäilmoituksia sekä muita ihmisten, ympäristön ja omaisuuden turvallisuuteen liittyviä ilmoituksia ja välittää ne edelleen auttaville eri viranomaisille ja yhteistyökumppaneille.
Hätäkeskustoiminnasta säädetään lailla hätäkeskustoiminnasta (692/2010) sekä asetuksella (877/2010). Laki hätäkeskustoiminnasta astui voimaan 1.1.2011. Lain tarkoituksena on edistää väestön turvallisuutta, järjestää uudelleen hätäkeskuspalveluiden tuottaminen sekä parantaa palveluiden saatavuutta ja laatua.
Laadukas, luotettava, yhdenvertainen hätäkeskuspalvelu
Hätäkeskuslaitoksen rooli suomalaisen yhteiskunnan kriisinsietokyvyn ja turvallisuuskulttuurin tuottajana on keskeinen. Edustamme yhtä osaa kokonaisturvallisuudesta ja tehtävämme on omalta osaltamme vahvistaa luottamusta viranomaisiin sekä ylläpitää kansalaisten turvallisuudentunnetta. Meidän on jatkuvasti seurattava uhkien ja koko turvallisuuskentän kehitystä ja varauduttava muuttuviin tilanteisiin hätäkeskuspalvelun turvaamiseksi.