
Viraston strategia
Hätäkeskuslaitos on avun ja turvan ensimmäinen viranomaislenkki auttamisen ketjussa. Olemme hätätilanteissa lähellä, avun saamisen turvaajana.
Hätäkeskuslaitos toimii yhteiskunnallisten muutosten keskellä. Turvallisuusympäristön muutos, uudenlaiset palveluvaatimukset ja jatkuvasti kehittyvä teknologia heijastuvat toimintaympäristöömme. Julkisen talouden haasteet ja odotukset hallinnon tehokkuuden ja taloudellisuuden kehittämisestä edellyttävät virastolta jatkuvaa kehittymistä.
Hätäkeskuslaitoksen visio on varmistaa laadukkaat hätäkeskuspalvelut kaikissa oloissa ja toimintaamme ohjaavat arvot ovat ammattitaito, luotettavuus ja oikeudenmukaisuus.
Strategiset ja toiminnalliset painopistealueet
Haluamme erityisesti korostaa osaamisen, toimivan organisaation ja työyhteisön sekä hyvän työilmapiirin merkitystä ydintehtäviemme hoitamisessa. Osaaminen, henkilöstön työkyky, työhyvinvointi edellyttävät esihenkilötyön suunnitelmallisuutta ja laadukasta toteuttamista sekä ennakoivaa henkilöstöjohtamista.
Painopistealueen keskeisiä tavoitteita:
- Panostamme kokonaisvaltaisesti osaamisen kehittämiseen.
- Kehitämme edelleen henkilöstön työhyvinvointiin sekä jaksamiseen liittyviä käytäntöjä.
- Kehitämme organisaatiokulttuuria etsimällä uusia tapoja lisätä positiivista ja kannustavaa työilmapiiriä sekä työyhteisötaitoja.
- Kehitämme esihenkilötyön suunnitelmallisuutta ja kehitymme henkilöstöjohtamisessa.
Kehitämme Hätäkeskuslaitoksen tuottavuutta, tehokkuutta ja toimintatapoja. Toiminnan kehittämisen lähtökohtana on analysointi ja vaikuttavuuden seuranta sekä suunnitelmallinen laadun kehittäminen.
Painopistealueen keskeisiä tavoitteita:
- Yhdenmukaistamme viraston toimintatapoja, johtamista sekä projektien hallintaa kaikilla keskeisillä osa-alueilla. Panostamme tiedolla johtamiseen.
- Teemme suunnitelmallista ja kokonaisvaltaista laadun kehittämistyötä käyttäen tarkoituksenmukaisia mittareita ja mittaamistapoja.
- Toimimme kustannustehokkaasti.
Hätäkeskustoimintaa tukevassa teknologiassa panostamme erityisesti toimintavarmuuteen ja käyttäjäystävällisyyteen. Osaavan henkilöstön lisäksi toimiva ja luotettava teknologia on edellytys tuottaa laadukasta hätäkeskuspalvelua. Keskiössä on hätäkeskuspalveluiden jatkuvuuden turvaaminen kaikissa olosuhteissa.
Painopistealueen keskeisiä tavoitteita:
- Priorisoimme lakisääteiset kehittämistehtävät.
- Etsimme, testaamme ja otamme käyttöön sellaista uutta teknologiaa, joka parantaa hätäkeskuspalveluiden tuottamista.
- Kehitämme hätäkeskustoiminnan varautumista yhdessä viranomaisten ja palveluntuottajien kanssa.
- Kehitämme toimitiloja vastaamaan toimintaympäristön muutoksia.
Strategia 2025–2028
-
Missio
Avun ja turvan ensimmäinen viranomaislenkki auttamisen ketjussa.
-
Visio
Laadukkaat hätäkeskuspalvelut kaikissa oloissa.
-
Arvot
Ammattitaito
Ylläpidämme ammattitaitoamme huolehtimalla osaamisen kehittämisestä ja laadunvarmistuksesta, kuuntelemalla eri sidosryhmiä ja kehittämällä ratkaisuja verkostoissa ja olemalla innostuneita uudesta teknologiasta ja sen mahdollisuuksista.
Luotettavuus
Palvelemme luotettavasti vastaamalla nopeasti ja hyvällä palveluasenteella,tukemalla ja antamalla neuvoja, myös työtoverille ja iloitsemalla elämästä ja sen merkityksellisyydestä.
Oikeudenmukaisuus
Palvelemme asiakaitamme ja toisiamme oikeudenmukaisesti kunnioittamalla erilaisuutta ja monimuotoisuutta, toimimalla tasapuolisesti samalla tavalla samanlaisissa tapauksissa ja huolehtimalla yhdenvertaisuuden periaatteen toteutumisesta.