Milloin soitat hätänumeroon 112?

Kiireellisissä hätätilanteissa 112

Suomessa on vain yksi hätänumero. Hätänumeroon soitetaan vain kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (poliisi, ensihoito, pelastus- ja sosiaalitoimi).

Koulutetut hätäkeskuspäivystäjät ottavat Manner-Suomen alueella vastaan hätäilmoituksia kuudessa eri hätäkeskuksessa. Hätänumeroon vastataan "Hätäkeskus - Nödcentralen".

Hätäpuhelun aikana on tärkeää kuunnella ja vastata kysymyksiin.

Milloin soitat hätänumeroon 112?

  • kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle
  • kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa

Käytä hätänumeroa oikein

Hätänumeron väärästä tai ilkivaltaisesta käytöstä voidaan rangaista. Turha soitto saattaa viivästyttää hädässä olevan henkilön avunsaantia kohtalokkain seurauksin. 
Hätäkeskuslaitoksen sähköpostiosoitteisiin ei voi tehdä hätäilmoitusta. 

Jos olet epävarma tilanteen kiireellisyydestä, soita silloin hätänumeroon 112. Soita itse, jos voit. Välikäsien kautta tuleva puhelu voi pahimmillaan viivästyttää avun paikalle tuloa.

Älä soita hätänumeroon 112

  • kysely- tai tiedustelutarkoituksessa
  • häiriötilanteissa, joissa kukaan ei ole vaarassa (esimerkiksi sähkökatkokset)
  • kiireettömissä tilanteissa
     

 

Näin toimit

  1. Kiireellinen hätätilanne?

    Kiireellinen hätätilanne on, kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan vaarassa tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle.

  2. Soita 112.

    Hätänumeroon vastataan "Hätäkeskus - Nödcentralen".

  3. Vastaa kysymyksiin.

    Hätäpuhelun aikana on tärkeää kuunnella ja vastata kysymyksiin.