Vaaratiedote
To 11.9.2025 20:09Vaara ohi: Rakennuspalosta aiheutunut vaaratilanne Tuusulassa on ohi.
Vaaratiedote
To 11.9.2025 18:14Sulantie. Suuri rakennuspalo, runsasta savunmuodostusta. Sulantieltä lännen suuntaan leviää savua voimakkaasti. Ihmisiä kehotetaan sulkemaan ovet ja ikkunat ja ilmastointi, sekä pysymään sisällä.

Milloin soitat hätänumeroon 112?
Kiireellisissä hätätilanteissa 112
Suomessa on vain yksi hätänumero. Hätänumeroon soitetaan vain kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (poliisi, ensihoito, pelastus- ja sosiaalitoimi).
Koulutetut hätäkeskuspäivystäjät ottavat Manner-Suomen alueella vastaan hätäilmoituksia kuudessa eri hätäkeskuksessa. Hätänumeroon vastataan "Hätäkeskus - Nödcentralen".
Hätäpuhelun aikana on tärkeää kuunnella ja vastata kysymyksiin.
Milloin soitat hätänumeroon 112?
- kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle
- kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa
Käytä hätänumeroa oikein
Hätänumeron väärästä tai ilkivaltaisesta käytöstä voidaan rangaista. Turha soitto saattaa viivästyttää hädässä olevan henkilön avunsaantia kohtalokkain seurauksin.
Hätäkeskuslaitoksen sähköpostiosoitteisiin ei voi tehdä hätäilmoitusta.
Jos olet epävarma tilanteen kiireellisyydestä, soita silloin hätänumeroon 112. Soita itse, jos voit. Välikäsien kautta tuleva puhelu voi pahimmillaan viivästyttää avun paikalle tuloa.
Älä soita hätänumeroon 112
- kysely- tai tiedustelutarkoituksessa
- häiriötilanteissa, joissa kukaan ei ole vaarassa (esimerkiksi sähkökatkokset)
- kiireettömissä tilanteissa
Näin toimit
Kiireellinen hätätilanne?
Kiireellinen hätätilanne on, kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan vaarassa tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle.
Soita 112.
Hätänumeroon vastataan "Hätäkeskus - Nödcentralen".
Vastaa kysymyksiin.
Hätäpuhelun aikana on tärkeää kuunnella ja vastata kysymyksiin.
Palvelua eri kielillä
Hätäkeskusten velvollisuus on palvella suomeksi ja ruotsiksi. Mikäli hätäkeskuspäivystäjä ei pysty palvelemaan ruotsiksi, hän siirtää puhelun toiselle päivystäjälle.
Muiden kielten kohdalla hätäkeskuspäivystäjä voi ottaa avuksi tulkkauspalvelun, jolloin hätäpuhelun soittajan pitää odottaa hetki linjalla.