Hätäkeskuslaitoksen historiaa
Hälytystoiminta on yhtä vanhaa kuin järjestäytynyt ihmisasumus Suomessa, sillä aina on tarvittu jokin järjestelmä, jolla on voitu varoittaa asukkaita uhkaavasta vaarasta, kuten vihollisesta tai tulipalosta. 1800-luvulla kaupunkien kehittyessä poliisit alkoivat järjestäytymään laitoksiksi. Samoihin aikoihin kaupunkeihin syntyivät myös vapaapalokunnat. Vapaapalokunnista kehittyivät palokunnat, kun kaupunkien järjestyssäännöt määräsivät ne pakollisiksi.
Maailman ensimmäinen hätänumero otettiin käyttöön Lontoossa jo vuonna 1937. 1900-luvun puolen välin jälkeen hätänumerot yleistyvät myös muualla Euroopassa ja numerot alkoivat tarvita erillisiä keskuksia, joissa puheluihin vastattiin. Sitä ennen poliisi tai palokunta saatiin kiinni postilaitoksen palveluksessa olevan puhelinkeskuksenhoitajan kautta ja pyytämällä häntä yhdistämään hätäpuhelu asianomaiselle viranomaiselle.
Suomessa ensimmäiset hälytyskeskukset otettiin käyttöön 1976. Hälytyskeskukset muotoutuivat pikkuhiljaa alueellisiksi keskuksiksi ja niistä alettiin välittää palohälytysten lisäksi myös sairaankuljetustehtäviä. Poliisin hälyttäminen miellettiin vielä tuolloin osaksi poliisilaitosten toimintaa ja myöhemmin se alkoi keskittyä yhteen omaan poliisin hätänumeroon 10022.
Perusteena numerovalinnalle 112 oli sen helppokäyttöisyys ja selkeys. Käyttämällä numerovalikon alkuosan numeroita nopeutetaan valintaa ja toisaalta käyttämällä yhden numeron sijaan kahta eri numeroa vähennetään merkittävästi virhesoittoja. Kolmen numeron sarja on myös helppo muistaa.
Vuonna 1982 Suomessa otettiin käyttöön yleinen hätänumero 000, joka yhdistyi aluehälytyskeskuksiin. Tehtäviä välitettiin tuolloin sairaanhoidolle ja palo- ja pelastuviranomaisille.
Vuonna 1991 Euroopan unioni otti käyttöön yhteisen hätänumeron 112 ja Suomi ratifioi sen käyttöön ensimmäisten joukossa 1993. Numero 112 on alkujaan jo valittu hätänumeroksi vuonna 1972. Sen tarkoituksena oli täydentää kansallisia hätänumeroita ja tuoda kiireelliset hätäpalvelut saataville yhden ja saman numeron kautta kaikissa EU:n jäsenvaltioissa.
Hätäkeskustoiminta muotoutuu 1990-luvulla
Hälytystoiminnan uudistamiseksi vuonna 1993 Suomessa annettiin laki hätäkeskuksia koskevasta kokeilusta. Sen tarkoituksena oli saada kokemusta siitä, onko tarkoituksenmukaista ja taloudellista yhdistää pelastustoimen, ensihoidon, sosiaalihuollon ja poliisin hätäkeskustoiminta pysyvästi.
Kolme vuotta myöhemmin käynnistyi kokeilu, jossa pilotoitiin hätäkeskusmallia neljällä kokeiluhätäkeskuksella. Kokeilun aikana ja siitä saatujen kokemusten perusteella valmisteltiin uutta hätäkeskuslakia, joka tuli voimaan 2001. Samalla hätäkeskustoiminta valtiollistettiin ja kuntien aluehälytyskeskukset lakkautettiin. Hätäkeskuslaitos oli syntynyt.
Uusi valtion virasto aloitti toimintansa 1.1.2001, johon liitettiin kokeilukeskuksina toimineet Keski-Suomen hätäkeskus Jyväskylässä, Pohjois-Karjalan hätäkeskus Joensuussa, sekä Salonseudun hätäkeskus Salossa ja Jokilaaksojen hätäkeskus Ylivieskassa. Vuonna 2005 toimi jo 15 hätäkeskusta eri puolella Suomea. Keskushallinto toimi Helsingissä aina vuoteen 2003, jolloin Sisäasianministeriö (nyk. Sisäministeriö) päätti sijoittaa niin sanotun Hätäkeskusyksikön Poriin.
Nykyinen Suomen moniviranomaismalli on ainutlaatuinen maailmassa. Hätäkeskuslaitos tekee riskinarviot hätäilmoituksen perusteella ja hälyttää eri viranomaiset paikalle hätätilanteissa yhdestä hätänumerosta. Tehtäviä numerosta 112 välitetään pelastustoimelle, poliisille, ensihoidolle, sosiaalitoimelle ja Rajavartiolaitokselle.
Hätäkeskustoimintaa uudistettiin voimakkaasti 2010-luvulle tultaessa ja hätäkeskuksia yhdistettiin niin, että vuonna 2015 oli olemassa kuusi hätäkeskusta ja päämääräksi tuli koko Suomen kattava (pl. Ahvenanmaa) verkottunut toiminta. Nykyiset hätäkeskukset sijaitsevat Keravalla, Kuopiossa, Porissa, Vaasassa, Oulussa ja Turussa.
Vuonna 2019 otettiin käyttöön valtakunnallinen ja kaikkien hätäkeskustoimintaan osallistuvien toimijoiden yhteiskäytössä oleva hätäkeskustietojärjestelmä ERICA, joka mahdollistaa nykyisen verkottuneen toimintamallin, jossa mikä tahansa hätäkeskus voi ottaa puheluita mistä päin tahansa Suomea. Tämä mahdollistaa tasapuolisen ja laadukkaat hätäkeskuspalvelut koko Suomen alueella.
Lue myös
Hätänumero 112 on ollut käytössä 30 vuotta
Henkilöstö juhlisti Hätäkeskuslaitoksen 20-vuotista taivalta
Kokeiluhätäkeskukset toimivat Hätäkeskuslaitoksen suunnannäyttäjinä
Vuonna 2001 perustettiin uusi toimija viranomaiskenttään
Suomeen suunniteltiin perustettavaksi jopa 60 aluehälytyskeskusta
Viraston 20-vuotista taivalta juhlistettiin sidosryhmien kanssa
Jukka Jalasvuori: Hätäkeskustoiminnan käynnistäminen muutti viranomaisten johtamisjärjestelmiä
Veikko Aho: Paikallistuntemus hätäkeskustyössä oli ennen tärkeää, kun tiet olivat ilman nimiä ja talot ilman numeroita
Hätänumero 112 käyttöön EU:ssa 30 vuotta sitten
Kokeneen hätäkeskuspäivystäjän mieleenpainuvin tapaus on Estonian uppoaminen
Hätäkeskuslaitos perustettiin 20 vuotta sitten
Hätänumeron historiaa
-
70- ja 80-luvulla
1972 Numero 112 muotoutuu yleisesti maailmalla hätänumeroksi sen helppokäyttöisyyden ja selkeyden vuoksi. Kolmen numeron sarja on helppo muistaa.
1983 valtakunnallinen hätänumero 000 otetaan Suomessa käyttöön ja perustetaan yleiset hälytyskeskukset. Tätä aikaisemmin kuntien yhteiset 1950-luvun lopulla perustetut palohälytyskeskukset ottivat vastaan vain palo- ja pelastustoimen hälytyksiä. Muita käyttötarkoituksia varten oli omat numeronsa.
-
90-luvulla
1991 eurooppalainen 112-hätänumero esitellään EU:n komissiossa täydentämään kansallisia hätänumeroita ja tuomaan hätäpalvelut saataville kaikissa EU:n jäsenvaltioissa. Heinäkuussa Euroopan unionissa päätetään ottaa käyttöön yhteinen hätänumero 112.
1993 Suomi ottaa käyttöön EU:n yhteisen hätänumeron 112.
1997 Suomessa vietetään ensimmäistä 112-päivää ja tuodaan EU:n yhteistä hätänumeroa 112 tunnetuksi.
1998 EU-sääntöjen mukaan jäsenvaltioiden täytyy varmistaa, että kaikki kiinteän puhelimen ja matkapuhelimen käyttäjät voivat soittaa 112-numeroon maksutta.
-
2000-luvulla
2001 Hätäkeskuslaki astuu voimaan 1. tammikuuta. Samalla perustetaan uusi valtion virasto nimeltä Hätäkeskuslaitos, jonka tehtävänä on vastaanottaa ja välittää hätäilmoituksia.
2002 hätänumero 112 tulee pakolliseksi kaikille EU-jäsenmaille.
2008 helmikuussa vietetään ensimmäistä Euroopan yhteistä 112-päivää. Jotta 112 saadaan tunnetuksi kaikkialla EU:ssa, Euroopan komissio on yhdessä Euroopan parlamentin ja neuvoston kanssa julistanut helmikuun 11. päivän Euroopan 112-päiväksi. Kesäkuussa EU:n komissio julkistaa 112-numerolle omistetun verkkosivuston ec.europa.eu/112, joka sisältää EU:ssa matkustaville tietoa kaikilla virallisilla EU-kielillä.
2009 helmikuusta alkaen numerosta 112 tulee Euroopan virallinen hätänumero.
-
2010-luvulla
2011 Suomessa poliisin oma hätänumero 10022 yhdistetään 112-numeroon.
2015 kesäkuussa Hätäkeskuslaitos ottaa käyttöön 112 Suomi -mobiilisovelluksen. Sovelluksen kautta soitettaessa hätänumeroon 112 välittyvät hätäpuhelun sijaintitiedot automaattisesti hätäkeskukseen.
2017 hätäilmoituksen voi lähettää tekstiviestillä hätänumeroon 112. Palvelu vaatii ennakkorekisteröitymisen.
2019 Hätäkeskuslaitos käyttöönottaa kokonaisuudessaan uuden hätäkeskustietojärjestelmän, joka mahdollistaa verkottuneen toimintamallin hätäkeskuspalveluiden tuottamisessa. Hätänumeroon 112 soitettaessa voidaan hätäpuhelu vastaanottaa missä tahansa manner-Suomen kuudessa hätäkeskuksessa.
-
2020-luvulla
2021 huhtikuussa Hätäkeskuslaitos täytti 20 vuotta. Hätäkeskuslaitos ja Kela käynnistivät kokeilun hätätilanteessa oleva henkilö voi tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta.
2023 uusi hätäkeskuslaki tulee voimaan. Hätäilmoituksen voi tehdä soittamalla ja tekstiviestillä. Hätäkeskuslaitos alkaa kehittämään reaaliaikaiseen tekstin syöttöön perustuvaa hätäilmoitustapaa.