Så här handskas du med situationer orsakade av stormar

Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Stormar är ofta oväntade och snabbt uppkommande. Elavbrott eller ett omkullfallet träd kan vara stora problem för ett enskilt hushåll, men de är inte nödvändigtvis nödsituationer. Nödnumret 112 är till för akuta nödfall, när hjälpande myndigheter behövs på plats (polisen, räddningstjänsten, akutvården, social- och krisjouren).
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Elavbrott: Följ elnätsbolagets meddelanden. Ring inte nödcentralen gällande enbart elavbrott.
Omkullfallna träd: Om trädet ligger på en elledning, ring till elverket. Om trädet inte orsakar en farosituation är det staden, kommunen, en enskild entreprenör eller markägare som ansvarar för trädet. När ett träd orsakar eller kan orsaka en farosituation, ring nödnumret 112.
Telefonnätet fungerar inte: Om det förekommer störningar i telefonnätet och du inte når nödnumret, gör så här: starta om telefonen, passera PIN-koden, ring 112. Då söker telefonen ett fungerande nätverk.
Rusning på nödlinjen
Nödsamtalen besvaras alltid i den ordning samtalen kommer in. Bryt inte samtalet om det är kö till nödnumret, utan vänta på linjen. Du hör följande meddelande:
"Älä katkaise puhelua. Olet hätäkeskuksen jonossa.
Avbryt inte samtalet. Du är i kö till nödcentralen.
Please hold the line. You are in the queue for the Emergency Response Centre."
Om du avbryter samtalet och ringer till nödnumret på nytt, blir du sist i kön.
Stanna vid olycksplatsen
När ett nödsamtal görs direkt från en olycksplats får nödcentralen exakt information om platsen och korrekta uppgifter om situationen. På så sätt kan den lämpligaste hjälpen kallas till platsen och livräddande instruktioner kan ges.
112 Suomi -appen som hjälp
112 Suomi -appen hittar du olika tjänster för nöd- och problemsituationer. Via appen får du exempelvis kontakt med Vägtrafikantlinjen, dit man bör meddela brådskande problem och störningar som kan orsaka fara för trafiken. Via 112 Suomi -appen får du också trafikmeddelanden och eventuella varningsmeddelanden som baseras på telefonens positionsdata.
Nödcentralsverket påminner att nödnumret bör sparas till brådskande nödfall. På så sätt hamnar inte exempelvis en patient som behöver akutvård vänta på sin tur under rusningen. Kom ihåg att använda nödnumret 112 rätt.
En stor del av stormskadorna kunde undvikas med god beredskap. Läs mera om hu man kan förbereda sig för stormar på räddningsväsendets webbplats.
Tutustu myös
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Helsingissä. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta.
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Uusimmassa päivityksessä sovelluksen tiedote-ominaisuutta on paranneltu, ja vaara- ja viranomaistiedotteet on nyt mahdollista jakaa kaverille esimerkiksi viestillä tai somessa.
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Vain noin puolet suomalaisista tietää, että hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. Soitto 112:een ohjautuu Euroopan Unionin jäsenmaissa aina kohdemaan hätäkeskukseen.