112 Hätäkeskus -podcast
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden toisessa jaksossa pureudutaan siihen, kun hätäilmoitus ei johda hälyttämiseen. Miksi apua ei voida välittää kaikille ja miten päätetään, kuka saa apua?
Yli 50 prosenttia kaikista hätäilmoituksista ovat sellaisia, joissa ei ole tarvetta kiireelliselle viranomaisavulle. Asiantuntija Juha Suominen ja vuoromestari Laura Kuurne Hätäkeskuslaitokselta avaavat 112 Hätäkeskus -podcastissa, miten hätäkeskuspäivystäjä päättää, välitetäänkö tehtävä viranomaiselle vai ei.
Maassa ei yksinkertaisesti ole niin paljon hälytettäviä yksiköitä, että niitä riittäisi kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin. Tämän vuoksi jokainen hätäilmoitus arvioidaan viranomaisten laatimien lakisääteisten ohjeiden perusteella. Ilmoittajalta on saatava tarkat tiedot, jotta päivystäjä voi arvioida avun tarpeen ja kiireellisyyden. Siksi hätäpuhelussa on tärkeää vastata kysymyksiin.
Keskustelussa korostuu, että hälyttämättä jättäminen ei välttämättä miellytä kaikkia. Kaikki hätäilmoitukset kuitenkin arvioidaan samojen ohjeiden perusteella, ja epäselvissä tilanteissa puhelut voidaan aina jälkikäteen kuunnella ja tarkistaa, onko ohjeita noudatettu. Vastuuviranomaisten laatimat ohjeet ovat sekä päivystäjän että avuntarvisijan oikeusturva.
Jaksossa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita:
- Mistä tietää, kuuluuko asia hätänumeroon?
- Miten päivystäjä päättää, välitetäänkö paikalle viranomaisapua?
- Onko hätäkeskuksella velvollisuus neuvoa erilaisissa arjen ongelmissa?
- Miksi hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin on tärkeää vastata?
112 Hätäkeskus on Hätäkeskuslaitoksen podcast, jossa keskustellaan turvallisuuteen liittyvistä ajankohtaisista asioista ja hätänumeron oikeasta käytöstä. Tavoitteena on tuoda Hätäkeskuslaitoksen toiminta lähemmäksi kansalaisia ja kertoa päivittäisestä työstä turvallisuusviranomaisena Suomessa. Tuotantokauden neljä jaksoa julkaistaan kahden viikon välein marras-joulukuun aikana. Jaksot juontaa viestintäasiantuntija Patrick Tiainen.
Podcastit on koottu 112.fi-sivustolle ja ne ovat kuunneltavissa Spotifyssa ja Apple Podcastissa.
Tutustu myös
Saako ihminen ambulanssin?
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden toisessa jaksossa pureudutaan siihen, kun hätäilmoitus ei johda hälyttämiseen. Miksi apua ei voida välittää kaikille ja miten päätetään, kuka saa apua?
Saako ihminen ambulanssin?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa pureudutaan ensihoitoon – mitä se tarkoittaa, kuinka se eroaa vanhanaikaisesta sairaankuljetuksesta ja miksi hätäpuhelussa on tärkeää vastata kysymyksiin.
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.