Huh hellettä!

Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Hätäpuheluihin vastataan keskimääräisesti noin seitsemässä sekunnissa. Joskus erityistilanteet, kuten myrskyt, voivat aiheuttaa hätälinjalle ruuhkaa ja odotusaika voi hieman kasvaa. Myös helteiden aikana hätälinja voi hetkellisesti kuormittua normaalia enemmän, kun kesän tapahtumat ja hyvät ilmat saavat ihmismassat liikkeelle.
Aina voi sattua ja tapahtua. Hätäpuhelua soittaessasi tärkeintä on, että pysyt linjalla etkä katkaise puhelua. Hätäpuheluihin vastataan soittojärjestyksessä. Ruuhkapiikit hätälinjalla ovat harvinaisia ja yleensä nopeasti ohi meneviä.
Ennakoi helteessä ja huolehdi itsestäsi
Helteessä liikkuessa on tärkeää juoda vettä säännöllisesti, vaikka ei tuntisi janoa. Suorassa auringonpaisteessa on riski kuivumiselle ja auringonpolttamille. Suojaudu kevyellä vaatetuksella, kuten hatulla, tai hakeudu varjoon.
Voimakas helle voi aiheuttaa lämpöuupumusta tai lämpöhalvauksen, joka voi olla jopa hengenvaarallinen. Jos huomaat henkilön makaamassa maassa eikä hän reagoi, älä kulje ohi. Yritä herättää hänet ja soita tarvittaessa 112. Noudata hätäkeskuspäivystäjän ohjeita.
Pidä huolta karvakaveristasi
Hätäkeskuksiin tulee kesäisin useita ilmoituksia eläimistä. Jos eläin kärsii lämpöhalvauksen oireista, on syytä soittaa päivystävälle eläinlääkärille. Numeron löydät esimerkiksi oman kuntasi verkkosivuilta. Eläinten sairaudet tai akuutit sairastumiset eivät kuulu hätänumeroon. Jos eläin on hätätilanteessa tai aiheuttaa vaaraa ympäristölle ja tarvitset viranomaisen apua, soita 112.
Jos näet esimerkiksi koiran kuumassa autossa, yritä ensisijaisesti tavoittaa auton kuljettaja. Mikäli et tavoita kuljettajaa ja eläin on selkeästi hädässä tai ei reagoi esimerkiksi koputtamiseen, voit soittaa hätänumeroon ja toimia hätäkeskuspäivystäjän ohjeiden mukaan. Huomiothan, että osassa uusissa autoissa saattaa olla toiminto, jonka avulla auton lämpötila pysyy alle 20 asteisena eläimen ollessa sisällä.
Helle tuo maastopalovaroitukset
Ilmatieteenlaitos antaa maastopalovaroituksen, kun maasto on kuivaa.
Maastopalovaroituksen aikana avotulen teko on kielletty. Avotulella tarkoitetaan esimerkiksi nuotiota tai muuta tulenkäyttöä, josta tuli voi levitä maastoon maapohjan tai kipinöinnin seurauksena. Tulen kanssa on muutoinkin noudatettava erityista varovaisuutta. Älä heitä esimerkiksi tupakan tumppia autosta, sillä ne eivät aina sammu itsestään.
Sytyttäjä on aina vastuussa avotulesta. Ole siis huolellinen ja ennaltaehkäise vaara. Lisätietoja avotulentekoon liittyvistä asioista saat paikalliselta pelastusviranomaiselta tai oman kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselta.
Jos tuli kuitenkin karkaa tai huomaat alkavan palon, älä epäröi soittaa hätänumeroon. Nopeus voi estää palon leviämisen.
Myrsky voi yllättää
Voimakkaat ukkosmyrskyt ovat myös hellejaksojen ilmiö. Seuraa säätä suunnitellessasi kesälomareissuja, etenkin jos olet lähdössä vesille tai kauas asutusalueilta.
Voimakkaalla ukkosella voit suojautua seuraavasti:
- vältä sähkölaitteiden, lankapuhelimen, vesiputkiin liittyvien kohteiden ja tulisijojen käyttöä ja läheisyyttä.
- auto tai muu metallikorinen kulkuväline antaa hyvän suojan. Vältä polku- ja moottoripyöräilyä.
- Vesillä rantaudu jos mahdollista, vältä myös vesirajaa. Purjevene vaatii ukkossuojauksen.
- Taivasalla kyykisty ison puun lähettyville, ei puun alle eikä aivan aukealle. Älä käytä sateenvarjoa.
Ukkosmyrskyt voivat tuoda myös voimakkaita tuulia ja puita voi kaatua tai sähköt voivat katkeilla. Sähkökatkoksessa, älä soita hätänumeroon, vaan seuraa sähköverkkoyhtiösi tiedotteita. Jos puu on taas kaatunut sähkölinjan päälle, ilmoita siitä sähköverkkoyhtiölle. Muutoin kaatuneen puun raivaamisesta vastaa kunta tai maanomistaja. Jos puu aiheuttaa vaaratilanteen, soita 112.
Myrskytilanteissa on tärkeää muistaa, että tiedustelusoitot eivät kuulu hätäkeskukseen. Jos näet salaman sytyttävän maaston, soita 112 mahdollisimman nopeasti.
Nautitaan kesästä
Pienellä varautumisella, sääolojen seuraamisella ja juomalla vettä voit omalta osaltasi välttää hätänumeroon soittamisen. Hätätilanteen sattuessa, älä epäröi soittaa 112. Pysy linjalla ja odota, että puheluun vastataan.
Voit tutustua ennakoiviin ohjeisiin esimerkiksi seuraavista linkeistä:
Erityistilanteet (112.fi)
Eläin hädässä (112.fi)
Hätälinjalla ruuhkaa (112.fi)
Helteen terveyshaittojen torjuminen väestölle (thl.fi)
Avotuli (pelastustoimi.fi)
Sähkökatko (pelastustoimi.fi)
Suojaudu salamalta (ilmatieteenlaitos.fi)
Maastopalovaroitus (ilmatieteenlaitos.fi)
Edit: muutettu uutispohjalle ja lisätty linkki ohjeeseen hätänumeroon soittamisesta.
Se även
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.