Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här

Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Om du reser utomlands lönar det sig att ta reda på vad du ska göra i en akut nödsituation i destinationslandet. I många länder har olika myndigheter sina egna nödnummer, och dessa kan också vara olika inom olika områden i landet. I EU-länder räcker det dock med att du kommer ihåg ett nummer – 112 – när du behöver hjälp av polisen, räddningen eller akutvården till platsen. Telefonsamtal till nödnumret 112 styrs alltid till nödcentralen i det land där du ringer samtalet. Beroende på land kan samtal till 112 besvaras av representanter för olika myndigheter. Samtalen förmedlas dock till rätt myndighet.
Om du reser utanför EU lönar det sig att på förhand söka fram landets nödnummer eller de olika larmmyndigheternas nummer på webben eller i resehandböcker.
Positionsuppgifter är viktiga i en nödsituation
I en nödsituation är det viktigast att veta var händelseplatsen finns, så att de hjälpande myndigheterna hittar fram så snabbt som möjligt. Det har utvecklats allmäneuropeiska verktyg för att bestämma positionen, bland annat systemet AML (Advanced Mobile Location), som automatiskt fungerar i alla telefoner som säljs i Europa. När du ringer nödnumret 112 skickar telefonen automatiskt positionsuppgifterna till nödcentralen. Även eCall-systemet, som nya fordon har, förmedlar fordonets position och körriktning till landets nödcentral i en olyckssituation.
Mobilapplikationen 112 Suomi är ovärderlig också utomlands. Den förmedlar din position automatiskt till nödcentralen i sådana europeiska länder som deltar i PEMEA-samarbetet (Pan-European Mobile Emergency Apps). Du kan också kontrollera koordinaterna manuellt i appen i vilket land som helst.
Nödcentralsverket påminner om att automatiska positioneringsverktyg endast används som hjälpmedel. Positionen kontrolleras alltid också muntligt.
Kontakt från utlandet till Finlands nödcentral
Om du befinner dig utomlands och till exempel får ett larm från brottslarmet i ditt hem eller vet att en närstående behöver brådskande hjälp i Finland, kan du inte lösa situationen genom att ringa 112. Nödsamtalet styrs inte till Finland från utlandet.
Nödcentralsverkets internationella nummer är avsett för situationer där anmälaren är utomlands men nödsituationen pågår i Finland. Nödcentralsverkets internationella nummer är +358 9 2297 0908. Numret finns på listan över journummer i appen 112 Suomi.
Konsulära tjänster hjälper i problemsituationer
Innan du reser är det bra att göra en reseanmälan till utrikesministeriet. Då kan utrikesministeriet skicka dig information om säkerhetsläget i ditt destinationsland och kontakta dig vid behov i en nöd- eller krissituation.
Jourverksamheten enligt lagen om konsulära tjänster hjälper och handleder finska medborgare och utlänningar som permanent bor i Finland och som blivit nödställda utomlands exempelvis i situationer i vilka de råkat ut för problem på grund av sjukdom, olycksfall eller olycka, till följd av att de utsatts för ett brott eller av en annan jämförbar orsak. Utrikesministeriets jour håller öppet dygnet runt varje dag året om.
Du hittar länken till reseanmälan samt kontaktuppgifterna till konsulära tjänster i appen 112 Suomi.
Tipstelefonen för försvunna barn hjälper när en minderårig försvinner
När ett minderårigt barn försvinner är det viktigt att snabbt informera den ansvariga myndigheten. Du kan meddela försvunna minderåriga barn till EU:s gemensamma nummer för försvunna barn, 116 000. Numret hjälper i hela Europa exempelvis om ett barn försvinner under en utlandsresa. Numret finns i tjänsteutbudet i appen 112 Suomi.
I Finland används Journumret för rapportering av försvunna barn endast för icke-brådskande situationer. I Finland kan du ringa till Tipstelefonen för försvunna barn i situationer där du vill be om råd i ärenden som gäller ett barn som försvunnit, meddela att ett barn som anmälts som försvunnet har hittats eller söka information om ditt barn som försvunnit.
Kom ihåg följande om alleuropeiska nummer (112 och 116 000):
- Numren kräver inget riktnummer.
- Samtalen är gratis.
Mer information: 112.fi
Se även
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Viktiga nummer och råd för sommaren
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.