• Midsommaren sysselsatte nödcentralerna

    Pressmeddelande 28.6.2021

    På ett vanligt sommarveckoslut tar nödcentralerna emot i genomsnitt cirka 27 000 nödmeddelandena. Jämfört med detta var det totala antalet nödsamtal i Finland under midsommarhelgen 18 procent...

    Hätäkeskuspalvelut högtider tillkännagivanden
  • Nödcentralsoperatörens tips inför midsommar

    Pressmeddelande 22.6.2021

    Nödcentralsoperatör Anne Mäkinen påpekar att de flesta nödsituationerna kunde undvikas med rätt attityd och lämpliga förberedelser. – På sommaren och i synnerhet under midsommar har en stor del av...

    Hätäkeskuspalvelut midsommar tillkännagivanden
  • Vid skolattacken i Kuopio var hjälp på plats på åtta minuter

    Pressmeddelande 2.6.2021

    Det första nödsamtalet besvarades inom två sekunder Mitt under skoldagen den första oktober 2019 gick en elev beväpnad med ett svärd till attack i yrkesinstitutet i Savolax i Kuopio. Det första...

    Hätäkeskuspalvelut Henkilöstö Palkitsemiset Nödcentralsverket nyheter nödcentraler pris tillkännagivanden
  • 112 Suomi-appen officiell kanal för varningsmeddelanden

    Pressmeddelande 20.5.2021

    112 Suomi är en mobilapplikation som producerats av Nödcentralsverket och som har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer. Tack vare det stora antalet användare har den utvecklats till en...

    Hätäkeskuspalvelut mobilapplikationer service tillkännagivanden
  • Störningen i larmanläggningsfunktionerna är över 12.5. kl 10.45.

    Pressmeddelande 11.5.2021

    12.5. kl 8: testning och underhåll av brand- och brottslarmanläggningarna avbryts på grund av brådskande underhåll i systemet. Vi informerar skilt då servicen fungerar normalt. I en brådskande...

    Larmanläggningar Störningssituation larmsystem tillkännagivanden
  • Underhåll och vidareutveckling överförs från Insta till Cinia

    Pressmeddelande 21.4.2021

    Nödcentralsverket har i ett långsiktigt samarbete med Insta utvecklat ERICA som hjälpt finländare i hela två år. Nödcentralsdatasystemet och utvecklingen av systemet är viktiga när samhället...

    service tillkännagivanden
  • Personalberättelse 2020: Avgångsomsättningen halverades

    Pressmeddelande 25.3.2021

    Nödcentralsverket hade under 2020 tillgång till 635 årsverken. Beläggningsgraden för årsverken var 92,2 %, dvs. 51,5 årsverken blev oanvända, till största delen på den operativa sidan. - Under...

    Henkilöstö service tillkännagivanden
  • Nödcentralsverket inledde samarbete med Olycksutredningscentrale

    Pressmeddelande 23.3.2021

    Lasse Matilainen, chef för Nödcentralsverkets ledningscentral, säger att man genom samarbetet strävar efter att påskynda och effektivisera olycksundersökningar. "Syftet med åtgärden är att ta emot...

    service tillkännagivanden
  • Nytt kundtjänstnummer för larmanläggningar 3.3.2021

    Pressmeddelande 1.3.2021

    Långa köer till testning i månadsskiftet Testningen av brand- och brottslarmanläggningar är som mest belastad veckorna kring månadsskiftet. I det nya datasystemet styrs alla larmanläggningstester...

    Larmanläggningar larmsystem tillkännagivanden
  • I 112 Suomi-appen finns nu anvisningar om hur du känner igen symptom på stroke

    Pressmeddelande 11.2.2021

    112 Suomi-appens popularitet har fått många säkerhetsaktörer att utveckla sina tjänster i samarbete med Nödcentralsverket. - Det är viktigt att en person lätt hittar de uppgifter hen behöver när...

    Hätäkeskuspalvelut händelser mobilapplikationer tillkännagivanden
  • 112-dagen firas virtuellt den 11 februari

    Pressmeddelande 9.2.2021

    Enligt Katri Kalliomäki, kommunikationsexpert på Nödcentralsverket, är syftet med 112-dagen att öka medborgarnas kunskap om säkerhet och den positiva inställningen till detta. 112-dagen är också en...

    112-päivä händelser kampanjer tillkännagivanden
  • Kort avbrott i 112-nödtextmeddelande hos Telias abonnemang inkommande - Nödsamtal fungerar normalt

    Pressmeddelande 8.2.2021

    På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddelanden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan...

    Hätäkeskuspalvelut larmmeddelanden störningar tillkännagivanden
  • Kort avbrott i 112-nödtextmedelande hos Telias abonnemang inkommande

    Pressmeddelande 1.2.2021

    På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddalnden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan med...

    Störningssituation larmmeddelanden störningar tillkännagivanden
  • Antalet nödmeddelanden sjönk med 6 procent

    Pressmeddelande 1.2.2021

    Förra året behandlades omkring 2 787 000 nödmeddelanden vid nödcentralerna (2 952 000 år 2019). Det totala antalet meddelanden minskade med cirka 6 procent från året innan. Enligt Tommi Hopearuoho,...

    Hätäkeskuspalvelut anmälningar larmmeddelanden statistik tillkännagivanden
  • Kort avbrott i 112-nödtextmedelande hos Telias abonnemang inkommande

    Pressmeddelande 26.1.2021

    På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddalnden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan med...

    Hätäkeskuspalvelut service tillkännagivanden
  • Mobilappen 112 Suomi till hjälp i nödsituationer även på andra håll i Europa

    Pressmeddelande 21.1.2021

    Nödcentralsverket hör till projektet Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) som organiseras av den europeiska nödnummerorganisationen EENA. Enligt Dan Berlin, expert på nödtrafik vid...

    Hätäkeskuspalvelut larmmeddelanden mobilapplikationer tillkännagivanden
  • I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under årsskiftet?

    Pressmeddelande 2.1.2021

    Nödcentralerna svarade på 14 503 nödsamtal under tiden 31.12.2020 kl. 18 - 1.1.2021 kl. 24. 95 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan: 14 355 nödsamtal...

    Hätäkeskuspalvelut kommunikation service statistik tillkännagivanden
  • I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under jultiden?

    Pressmeddelande 27.12.2020

    Nödcentralerna svarade på 19 587 nödsamtal under tiden 24.12.2020 kl. 00:00 – 26.12.2020 kl. 24:00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 685. 100 procent av nödsamtalen besvarades inom...

    Hätäkeskuspalvelut service statistik tillkännagivanden
  • Ensamhet och problem i hemförhållandena framträder på nödnumret under julen

    Pressmeddelande 22.12.2020

    Till nödnumret 112 ska man bara ringa i nödsituationer som kräver akut hjälp av någon myndighet, dvs. enheter från polisen, räddningsverket, social- eller hälsovårdsmyndigheterna. Nödsituationer...

    Hätäkeskuspalvelut jul larmmeddelanden tillkännagivanden
  • Nödcentralsverket har det tredje bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen

    Pressmeddelande 15.12.2020

    Den här gången ingick 74 organisationer i jämförelsen. Enligt analysen var det genomsnittliga vitsordet för anseendet för alla undersökta organisationer 3,34 (på skalan 1–5). Nödcentralsverkets...

    Viestintä kommunikation tillkännagivanden
  • Nödcentralsverket inför en ny centraliserad nyhetstjänst

    Pressmeddelande 7.12.2020

    För att bli användare i nyhetstjänsten registrera dig på adressen uutispalvelu.112.fi. I anslutning till registreringen ber Nödcentralsverket om att få uppgift om användarens namn, e-post och det...

    Viestintä kommunikation media tillkännagivanden
  • Störningar förbi i registering av nödtextmeddelande

    Pressmeddelande 16.11.2020

    Störningar i nödtextmeddelande registresingstjänster. Störningarna påverkar registreringen, samt förnyande av registrering. Registreringen lyckas inte på alla webläsare. Saken är under utredning,...

    Störningssituation kommunikation störningar tillkännagivanden
  • PRO 112-premierade Jukka Aaltonen: Säkerheten i ett litet nordiskt land grundar sig på bra myndighetssamarbete

    Pressmeddelande 10.9.2020

    Aaltonen började sin karriär inom nödcentralsbranschen som alarmmästare i Salo kommunala kretsalarmeringscentral i början av år 1983. Hans väg till denna tjänst gick via ett jobb som...

    Henkilöstö Viestintä Palkitsemiset personal tillkännagivanden
  • Anne Mäkinen är Årets 2020 Nödcentralsoperatör

    Pressmeddelande 10.9.2020

    Anne har på sitt professionella och sakliga men också blygsamma sätt arbetat som nödcentralsoperatör sedan 1994. - Min karriär inom detta område började lite av en slump. Jag hade studerat till...

    Henkilöstö Palkitsemiset kommunikation nödcentraler personal tillkännagivanden