Pressmeddelanden
-
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Pressmeddelande 23.9.2024Diplomingenjör Petteri Helisten övergår till som chef för Kuopio nödcentral från tjänsten som riskhanteringschef vid Norra Österbottens välfärdsområde, som han har innehaft sedan 2022. Helisten har...
-
Nya egenskaper till 112 Suomi -appen
Pressmeddelande 3.9.2024Med hjälp av den nya widgeten kan du ringa nödcentralen utan att öppna appen. Widgeten finns tillgänglig när programvaran uppdaterats. Förutom widgeten förbättras också funktionerna kring hur...
-
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Pressmeddelande 28.8.2024Nödcentralsverket mottog 1 331 300 nödmeddelanden under januari–juni 2024 (1 535 870 januari–juni 2023). Enligt kvalitetschef Emma Paasonen syns minskningen särskilt i andelen felaktiga...
-
Ändring i den allmänna momssatsen – Påverkar larmanordningarnas fakturering från 1.9.
Pressmeddelande 19.8.2024Ändringen av momssatsen gäller alla kunder som deklarerar enheter och som har fått en faktura efter 1.9. Nödcentralsverket fakturerar kunden en gång om året för testning av larmanordningens...
-
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Pressmeddelande 24.6.2024Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt....
-
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Pressmeddelande 18.6.2024En stor del av nödsituationerna kunde undvikas med rätt attityd och lämpliga förberedelser. "Ju mer människor rör på sig och gör saker, desto mer händer det och oväntade situationer uppstår....
-
Skolorna slutade – 15 900 nödmeddelanden till nödnumret
Pressmeddelande 3.6.2024Mellan fredag kl. 18 och söndag kl. 6 fick nödcentralerna sammanlagt 15 900 nödmeddelanden (16 700 år 2023). Totalt 46 procent av nödmeddelandena förmedlades som uppdrag till andra myndigheter....
-
Införandet av tjänsten ILTA senareläggs till våren 2025
Pressmeddelande 7.5.2024Tjänsten ILTA är en webbapplikation som utvecklats för självständig testning av brandlarmanordningar. Med hjälp av tjänsten kan testaren testa brandvarnaren på egen hand utan att ringa till...
-
Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Pressmeddelande 22.4.2024Nödcentraloperatörerna möter livet i hela dess mångfald i sitt arbete, och en del av materialet kan vara traumatiserande. De som arbetar med att hjälpa människor i nöd löper en stor risk att...
-
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Pressmeddelande 9.4.2024Priserna delades ut av Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio i anslutning till Nödcentralsverkets personalseminarium på tisdagen den 9 april 2024.På evenemanget utdelades också statens...
-
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Pressmeddelande 15.3.2024Vid utgången av år 2023 hade Nödcentralsverket 621 anställda, som till följd av en del deltidsanställningar gjorde sammanlagt 608 årsverken. Personalsituationen förbättrades jämfört med året...
-
Antalet nödmeddelanden gick över tremiljonersstrecket
Pressmeddelande 7.3.2024Förra året behandlades omkring 3 031 000 nödmeddelanden vid nödcentralerna (2 920 000 år 2022). – Det totala antalet nödmeddelanden ökade med cirka 4 procent från året innan och...
-
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 112-dagen
Pressmeddelande 8.2.2024Vid testningen uppdateras varningsmeddelanden i tv och på text-tv:s sida 112. Liksom tidigare testas systemet för varningsmeddelanden också i radio och i 112 Suomi-appen. Syftet med testet är att...
-
112-dagen påminner om rätt användning av nödnumret
Pressmeddelande 5.2.2024112-dagen är säkerhetsaktörernas gemensamma kampanj för att förbättra säkerheten i vardagen. Den här gången är målgruppen barn och unga och temat är korrekt användning av nödnumret. Vem som helst...
-
Beredskapsanvisningar nu i 112 Suomi-appen
Pressmeddelande 31.1.2024Beredskapen för olika störningssituationer är redan på väg att bli en slags medborgerlig färdighet som många behärskar enligt undersökningar. Men inte riktigt alla. Räddningsbranschens...
-
Behovet av tolkning vid nödsamtal nästan fördubblades
Pressmeddelande 10.1.2024Tommi Hopearuoho, utvecklingschef vid Nödcentralsverket, berättar att vid nödanmälningar som kräver tolkning ska nödcentraloperatören ta reda på vilket språk den som ringer talar. Därefter...
-
Vid årsskiftet behandlades omkring 13 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Pressmeddelande 2.1.2024Nödcentralerna svarade på 13 200 nödsamtal under tiden 31.12.2023 kl. 18 - 1.1.2024 kl. 24. Hela 98 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan var...