Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Det har varit möjligt att skicka nödtextmeddelanden till nödnumret 112 sedan 2017 endast från telefonnummer som har registrerats i tjänsten på förhand. I och med en ändring i lagen om nödcentralsverksamhet slopas registreringsskyldigheten den 28 juni 2025, varefter nödtextmeddelanden kan skickas från vilket telefonnummer som helst.
Enligt Nödcentralsverkets utvecklingschef Tommi Hopearuoho är nödtextmeddelanden i synnerhet avsedda för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
– Nödtextmeddelandetjänsten har i första hand utvecklats för att trygga servicen för specialgrupper i brådskande nödsituationer. Slopandet av registreringsskyldigheten innebär en tillfällig förbättring av nödnumrets tillgänglighet, konstaterar Hopearuoho.
112 RTT införs 2027
År 2027 tar Nödcentralsverket i bruk en tjänst som möjliggör realtidstext (Real-Time-Text, RTT) i samband med ett nödmeddelande. Tjänsten grundar sig på Europeiska Unionens tillgänglighetsdirektiv.
– Det handlar om telefoners egenskap för realtidstext som gör det möjligt att skriva text under ett telefonsamtal. I 112 RTT syns texten mellan nödcentralen och den hjälpbehövande en bokstav åt gången. I ett RTT-samtal hör mottagaren också ljudet, beskriver Hopearuoho.
Nödcentralsverket kommer att informera omfattande om hur 112 RTT framskrider och ge instruktioner om användningen av tjänsten.
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.