Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 14 200 nödsamtal under tiden 31.12.2024 kl. 18 - 1.1.2025 kl. 24. Under motsvarande tid året innan var antalet 13 200. Nödmeddelanden besvarades i genomsnitt på 6 sekunder (4 sekunder år 2023–2024).
7 000 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande (6 600 året innan). Resterande anmälningar sköttes med hjälp av nödcentraloperatörernas instruktioner och rådgivning.
Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 44 % (45 %), polis 43 % (38 %), räddning 5 % (8 %) och socialjour 8 % (8 %).
De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd.
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård:
- Ramlat omkull
- Försämrat allmäntillstånd
- Andningssvårigheter
Polis:
- Vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
- Familjevåld
- Berusad person
Räddning:
- Brand annan: liten
- Vägtrafikolycka: liten
- Brand i byggnad: liten
Socialjour:
- Brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
- Omedelbart behov av omsorg
- Minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
Se även
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.