Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 14 200 nödsamtal under tiden 31.12.2024 kl. 18 - 1.1.2025 kl. 24. Under motsvarande tid året innan var antalet 13 200. Nödmeddelanden besvarades i genomsnitt på 6 sekunder (4 sekunder år 2023–2024).
7 000 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande (6 600 året innan). Resterande anmälningar sköttes med hjälp av nödcentraloperatörernas instruktioner och rådgivning.
Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 44 % (45 %), polis 43 % (38 %), räddning 5 % (8 %) och socialjour 8 % (8 %).
De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd.
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård:
- Ramlat omkull
- Försämrat allmäntillstånd
- Andningssvårigheter
Polis:
- Vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
- Familjevåld
- Berusad person
Räddning:
- Brand annan: liten
- Vägtrafikolycka: liten
- Brand i byggnad: liten
Socialjour:
- Brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
- Omedelbart behov av omsorg
- Minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
Se även
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.