Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna

Utgivningsdatum 2.1.2025 7.38
Pressmeddelande

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.

Nödcentralerna svarade på 14 200 nödsamtal under tiden 31.12.2024 kl. 18 - 1.1.2025 kl. 24. Under motsvarande tid året innan var antalet 13 200. Nödmeddelanden besvarades i genomsnitt på 6 sekunder (4 sekunder år 2023–2024).

7 000 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande (6 600 året innan). Resterande anmälningar sköttes med hjälp av nödcentraloperatörernas instruktioner och rådgivning.

Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 44 % (45 %), polis 43 % (38 %), räddning 5 % (8 %) och socialjour 8 % (8 %).

De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd.

Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:

Akutvård: 

  1. Ramlat omkull
  2. Försämrat allmäntillstånd
  3. Andningssvårigheter

Polis: 

  1. Vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
  2. Familjevåld
  3. Berusad person

Räddning: 

  1. Brand annan: liten
  2. Vägtrafikolycka: liten
  3. Brand i byggnad: liten

Socialjour: 

  1. Brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
  2. Omedelbart behov av omsorg
  3. Minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
nödcentralstjänster