Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta

Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastaanottivat 31.12.2024 klo 18 - 1.1.2025 klo 24 välisenä aikana 14 200 hätäilmoitusta. Viime vuonna vastaava luku oli 13 200. Hätäpuheluihin vastattiin keskimäärin 6 sekunnissa (4 sekunnissa vuonna 2023–2024).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 7 000 hälytystehtävää (vuotta aiemmin 6 600 hälytystehtävää). Loput ilmoituksista käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla.
Välitetyt tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 44 % (45 %), poliisi 43 % (38 %), pelastus 5 % (8 %), ja sosiaalipäivystys 8 % (8 %).
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen.
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito:
- Kaatuminen
- Muu sairastuminen
- Hengitysvaikeus
Poliisi:
- Ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
- Perheväkivalta
- Päihtynyt henkilö
Pelastus:
- Tulipalo muu: pieni
- Tieliikenneonnettomuus: pieni
- Rakennuspalo: pieni
Sosiaalipäivystys:
- Alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi
- Välittömän huolenpidon tarve
- Alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Appen 112 Suomi 10 år
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.