Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta

Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastaanottivat 31.12.2024 klo 18 - 1.1.2025 klo 24 välisenä aikana 14 200 hätäilmoitusta. Viime vuonna vastaava luku oli 13 200. Hätäpuheluihin vastattiin keskimäärin 6 sekunnissa (4 sekunnissa vuonna 2023–2024).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 7 000 hälytystehtävää (vuotta aiemmin 6 600 hälytystehtävää). Loput ilmoituksista käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla.
Välitetyt tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 44 % (45 %), poliisi 43 % (38 %), pelastus 5 % (8 %), ja sosiaalipäivystys 8 % (8 %).
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen.
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito:
- Kaatuminen
- Muu sairastuminen
- Hengitysvaikeus
Poliisi:
- Ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
- Perheväkivalta
- Päihtynyt henkilö
Pelastus:
- Tulipalo muu: pieni
- Tieliikenneonnettomuus: pieni
- Rakennuspalo: pieni
Sosiaalipäivystys:
- Alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi
- Välittömän huolenpidon tarve
- Alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö
Tutustu myös
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.