Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 14 200 nödsamtal under tiden 31.12.2024 kl. 18 - 1.1.2025 kl. 24. Under motsvarande tid året innan var antalet 13 200. Nödmeddelanden besvarades i genomsnitt på 6 sekunder (4 sekunder år 2023–2024).
7 000 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande (6 600 året innan). Resterande anmälningar sköttes med hjälp av nödcentraloperatörernas instruktioner och rådgivning.
Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 44 % (45 %), polis 43 % (38 %), räddning 5 % (8 %) och socialjour 8 % (8 %).
De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd.
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård:
- Ramlat omkull
- Försämrat allmäntillstånd
- Andningssvårigheter
Polis:
- Vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
- Familjevåld
- Berusad person
Räddning:
- Brand annan: liten
- Vägtrafikolycka: liten
- Brand i byggnad: liten
Socialjour:
- Brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
- Omedelbart behov av omsorg
- Minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
Tutustu myös
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Hätäkeskuslaitoksen maine tukevalla tasolla
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.
Hätäkeskuslaitoksen maine tukevalla tasolla
Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on julkishallinnon neljänneksi paras maine. Parhaimmaksi maineen osa-alueeksi suuri yleisö koki vastuullisuuden sekä tuotteet ja palvelut.
Mielenterveyskriisi näkyy myös hätäpuheluissa
112 Hätäkeskus -podcastin kolmannessa jaksossa käsitellään mielenterveyteen liittyviä hätäilmoituksia. Studiossa vieraana on ylipäivystäjä Jonne Joukanen Hätäkeskuslaitokselta.
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden toisessa jaksossa pureudutaan siihen, kun hätäilmoitus ei johda hälyttämiseen. Miksi apua ei voida välittää kaikille ja miten päätetään, kuka saa apua?
Saako ihminen ambulanssin?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa pureudutaan ensihoitoon – mitä se tarkoittaa, kuinka se eroaa vanhanaikaisesta sairaankuljetuksesta ja miksi hätäpuhelussa on tärkeää vastata kysymyksiin.