Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon

Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).
Kesä ja kesän juhlat ovat perinteisesti kiireistä aikaa hätänumerossa. Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput, jolloin hätäpuheluita tulee runsaasti samaan aikaan. Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana hätäilmoituksiin vastattiin keskimäärin 5 sekunnissa (8 sekuntia vuonna 2024).
Käsitellyistä hätäilmoituksista noin 50 prosenttia välitettiin tehtäväksi muille viranomaisille (49 % vuonna 2024). Välitetyt tehtävät jakaantuivat viranomaisille seuraavasti:
- ensihoito 48 % (49 %)
- poliisi 40 % (40 %)
- sosiaali- ja kriisipäivystys 7 % (6 %)
- pelastustoimi 5 % (5 %).
Juhannuksen viisi yleisintä tehtävälajia olivat:
- kaatuminen
- muu sairastuminen
- ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
- rintakipu
- hengitysvaikeus
Hätäilmoitusten määrä
Perjantaina 20.6.
- Hätäilmoitusten määrä: 9100
- Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 4300
Lauantaina 21.6.
- Hätäilmoitusten määrä: 8600
- Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 4500
Sunnuntaina 22.6.
- Hätäilmoitusten määrä: 7200
- Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 3600
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Koulut päättyivät – hätänumeroon 13 800 ilmoitusta
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Helsingissä. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta.
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Uusimmassa päivityksessä sovelluksen tiedote-ominaisuutta on paranneltu, ja vaara- ja viranomaistiedotteet on nyt mahdollista jakaa kaverille esimerkiksi viestillä tai somessa.