24 900 nödmeddelanden under midsommaren

Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.
Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt. Mellan fredag och söndag besvarades nödmeddelanden på i genomsnitt 5 sekunder (8 sekunder år 2024).
Totalt 50 procent (49 % år 2024) av nödmeddelandena förmedlades som uppdrag till andra myndigheter. Uppdragen fördelades på myndigheterna enligt följande:
- akutvården 48 procent (49 procent)
- polisen 40 procent (40 procent)
- social- och krisjouren 7 procent (6 procent)
- räddningsväsendet 5 procent (5 procent).
De vanligaste uppdragen under midsommar var
- Ramlat omkull
- Försämrat allmäntillstånd
- Vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
- bröstsmärta
- Andningssvårigheter
Antal nödmeddelanden
Fredag 20 juni
- Antal nödmeddelanden: 9100
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 4300
Lördag 21 juni
- Antal nödmeddelanden: 8600
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 4500
Söndag 22 juni
- Antal nödmeddelanden: 7200
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 3600
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.