24 900 nödmeddelanden under midsommaren

Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.
Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt. Mellan fredag och söndag besvarades nödmeddelanden på i genomsnitt 5 sekunder (8 sekunder år 2024).
Totalt 50 procent (49 % år 2024) av nödmeddelandena förmedlades som uppdrag till andra myndigheter. Uppdragen fördelades på myndigheterna enligt följande:
- akutvården 48 procent (49 procent)
- polisen 40 procent (40 procent)
- social- och krisjouren 7 procent (6 procent)
- räddningsväsendet 5 procent (5 procent).
De vanligaste uppdragen under midsommar var
- Ramlat omkull
- Försämrat allmäntillstånd
- Vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
- bröstsmärta
- Andningssvårigheter
Antal nödmeddelanden
Fredag 20 juni
- Antal nödmeddelanden: 9100
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 4300
Lördag 21 juni
- Antal nödmeddelanden: 8600
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 4500
Söndag 22 juni
- Antal nödmeddelanden: 7200
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 3600
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.