24 900 nödmeddelanden under midsommaren

Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.
Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt. Mellan fredag och söndag besvarades nödmeddelanden på i genomsnitt 5 sekunder (8 sekunder år 2024).
Totalt 50 procent (49 % år 2024) av nödmeddelandena förmedlades som uppdrag till andra myndigheter. Uppdragen fördelades på myndigheterna enligt följande:
- akutvården 48 procent (49 procent)
- polisen 40 procent (40 procent)
- social- och krisjouren 7 procent (6 procent)
- räddningsväsendet 5 procent (5 procent).
De vanligaste uppdragen under midsommar var
- Ramlat omkull
- Försämrat allmäntillstånd
- Vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
- bröstsmärta
- Andningssvårigheter
Antal nödmeddelanden
Fredag 20 juni
- Antal nödmeddelanden: 9100
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 4300
Lördag 21 juni
- Antal nödmeddelanden: 8600
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 4500
Söndag 22 juni
- Antal nödmeddelanden: 7200
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 3600
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.