Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör

Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Det har varit möjligt att skicka nödtextmeddelanden till nödnumret 112 sedan 2017 endast från telefonnummer som har registrerats i tjänsten på förhand. Registreringsskyldigheten avlägsnas ur lagen om nödcentralsverksamhet 28.6.2025.
Enligt Nödcentralsverkets utvecklingschef Tommi Hopearuoho är nödtextmeddelanden i synnerhet avsedda för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
− Nödtextmeddelandetjänsten har i första hand utvecklats för att trygga servicen för specialgrupper vid brådskande nödsituationer. Avlägsnandet av registreringsskyldigheten är en betydande förbättring av tillgängligheten av 112-tjänsten, konstaterar Hopearuoho.
Det handlar inte bara om att beställa hjälp via textmeddelande
Nödcentraloperatören frågar samma grundläggande uppgifter i textmeddelandena som i ett samtal och gör en lagenlig riskbedömning för förmedlingen av hjälp. Därför lönar det sig att ge så mycket information som möjligt i det första meddelandet.
− För att försäkra sig om att snabbt få hjälp i en nödsituation lönar det sig att lämna så mycket information som möjligt redan i det första meddelandet. Tiden för att behandla nödmeddelandet förlängs om det måste skickas flera meddelanden, råder Hopearuoho.
Numret 112 är enbart till för brådskande nödsituationer, när du behöver brådskande hjälp av polisen, akutvården, räddningstjänsten eller social- och krisjouren. Tips om händelser eller personer ska inte skickas till nödnumret.
112 RTT 2027
År 2027 tar Nödcentralsverket i bruk en tjänst som möjliggör realtidstext (Real-Time-Text, RTT) i samband med ett nödmeddelande. Tjänsten grundar sig på Europeiska Unionens tillgänglighetsdirektiv.
− Det handlar om en egenskap för realtidstext i telefonerna som gör det möjligt att skriva text under ett telefonsamtal. I 112 RTT syns texten mellan nödcentralen och den hjälpbehövande en bokstav åt gången. Även ljuden i ett RTT-samtal hörs till mottagaren, beskriver Hopearuoho.
Nödcentralsverket kommer att informera omfattande om hur 112 RTT framskrider och ge instruktioner om användningen av tjänsten.
De gamla regionala textmeddelandenumren nedläggs
Före nödtextmeddelandetjänsten 112 som lanserades 2017 använde specialgrupperna regionala gsm-nummer för nödmeddelanden. Nödcentralsverket lägger ned numren 1.8.2025. Enligt Tommi Hopearuoho har man under den långa övergångstiden för numren velat säkerställa att ingen blir utan hjälp. I en nödsituation ska nödmeddelandet alltid göras till 112.
Läs mer om nödtextmeddelande per SMS
Nyheter om ämnet:
5.6.2025: Det föreslås mer tid för att ta i bruk realtidstext som ett sätt att lämna nödmeddelanden
29.4.2025: Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Edit 27.6.2025 kl. 12.23: Lagt till länk "Läs mer om nödtextmeddelande per SMS"
Se även
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.