Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi

Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.
Om något exceptionellt inträffar, påverkar människornas egen beredskap och eget agerande hur bra vi klarar oss. Det är därför viktigt att tillförlitliga anvisningar finns tillgängliga även mobilt.
Guiden om beredskap för störnings- och krissituationer har utarbetats av Inrikesministeriet och publicerades i november 2024. Den omfattande guiden, som finns i webbtjänsten Suomi.fi, samlar olika aktörers beredskaps- och verksamhetsanvisningar. Nu kan man också använda guiden direkt via mobilappen 112 Suomi, som redan har över två miljoner användare.
− Beredskap innebär att förbereda sig inför olika störningar och kriser. Medborgarna bör förbereda sig inför till exempel långvariga el-, vatten och datakommunikationsavbrott, extrema väderfenomen, storolyckor och långvariga kriser såsom en pandemi, berättar Eriikka Koistinen, kommunikationsdirektör vid Inrikesministeriet.
Syftet med appen 112 Suomi är att erbjuda befolkningen säkerhetsrelaterade tjänster och anvisningar på en plats.
− Beredskap är en viktig medborgarfärdighet som gäller oss alla. Därför är beredskapsanvisningarna ett viktigt tillägg till appens servicehelhet. Jag uppmuntrar människorna att ladda ner appen 112 Suomi i sin smarttelefon och bekanta sig med det omfattande urvalet av tjänster i den. Det är också ett bra sätt att förbereda sig inför överraskande situationer, påminner Sami Suomalainen, applikationsexpert vid Nödcentralsverket.
Webbtjänsten Suomi.fi erbjuder medborgarna anvisningar och tjänster för olika livssituationer.
− Många medborgare vill hitta tydlig information om beredskap enkelt på en adress. Det har funnits mycket information på olika webbplatser, men nu har man i samarbete samlat olika aktörers anvisningar och tjänster i beredskapsguiden på Suomi.fi. Det är utmärkt att guiden nu också finns i appen 112 Suomi, sammanfattar Terhi Tuokkola, ledande sakkunnig vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, som producerar webbtjänsten Suomi.fi.
Nödcentralsverkets mobilapp 112 Suomi har utvecklats i samarbete mellan olika säkerhetsaktörer. Anvisningarna för beredskap finns i appen under Tjänster på fliken Instruktioner. Den avgiftsfria appen 112 Suomi kan laddas ner på telefonen i appbutiken (App Gallery, Google Play, App Store).
Se även
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Under det kommande veckoslutet firar ungdomar välförtjänt att läsåret slutar och sommarlovet börjar. På nödlinjen syns skolavslutningshelgen vanligen genom större brådska än under ett vanligt sommarveckoslut.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.