Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi

Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.
Om något exceptionellt inträffar, påverkar människornas egen beredskap och eget agerande hur bra vi klarar oss. Det är därför viktigt att tillförlitliga anvisningar finns tillgängliga även mobilt.
Guiden om beredskap för störnings- och krissituationer har utarbetats av Inrikesministeriet och publicerades i november 2024. Den omfattande guiden, som finns i webbtjänsten Suomi.fi, samlar olika aktörers beredskaps- och verksamhetsanvisningar. Nu kan man också använda guiden direkt via mobilappen 112 Suomi, som redan har över två miljoner användare.
− Beredskap innebär att förbereda sig inför olika störningar och kriser. Medborgarna bör förbereda sig inför till exempel långvariga el-, vatten och datakommunikationsavbrott, extrema väderfenomen, storolyckor och långvariga kriser såsom en pandemi, berättar Eriikka Koistinen, kommunikationsdirektör vid Inrikesministeriet.
Syftet med appen 112 Suomi är att erbjuda befolkningen säkerhetsrelaterade tjänster och anvisningar på en plats.
− Beredskap är en viktig medborgarfärdighet som gäller oss alla. Därför är beredskapsanvisningarna ett viktigt tillägg till appens servicehelhet. Jag uppmuntrar människorna att ladda ner appen 112 Suomi i sin smarttelefon och bekanta sig med det omfattande urvalet av tjänster i den. Det är också ett bra sätt att förbereda sig inför överraskande situationer, påminner Sami Suomalainen, applikationsexpert vid Nödcentralsverket.
Webbtjänsten Suomi.fi erbjuder medborgarna anvisningar och tjänster för olika livssituationer.
− Många medborgare vill hitta tydlig information om beredskap enkelt på en adress. Det har funnits mycket information på olika webbplatser, men nu har man i samarbete samlat olika aktörers anvisningar och tjänster i beredskapsguiden på Suomi.fi. Det är utmärkt att guiden nu också finns i appen 112 Suomi, sammanfattar Terhi Tuokkola, ledande sakkunnig vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, som producerar webbtjänsten Suomi.fi.
Nödcentralsverkets mobilapp 112 Suomi har utvecklats i samarbete mellan olika säkerhetsaktörer. Anvisningarna för beredskap finns i appen under Tjänster på fliken Instruktioner. Den avgiftsfria appen 112 Suomi kan laddas ner på telefonen i appbutiken (App Gallery, Google Play, App Store).
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Appen 112 Suomi 10 år
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.