Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Koko väestölle suunnattuun varautumisoppaaseen on koottu ohjeita poikkeuksellisiin tilanteisiin varautumisesta ja niiden aikana toimimisesta. Opas löytyy nyt 112 Suomi -mobiilisovelluksen palveluvalikoimasta.
Ihmisten oma varautuminen ja toiminta vaikuttavat siihen, miten hyvin pärjäämme, kun jotain poikkeuksellista tapahtuu. Siksi on tärkeää, että luotettavat toimintaohjeet löytyvät myös mobiilisti.
Sisäministeriön tuottama opas häiriö- ja kriisitilanteisiin varautumisesta julkaistiin marraskuussa 2024. Suomi.fi-verkkopalveluun rakennettu laaja-alainen opas kokoaa yhteen eri toimijoiden varautumis- ja toimintaohjeita. Oppaaseen pääsee nyt suoraan myös 112 Suomi -mobiilisovelluksesta, jolla tavoitetaan jo runsaat kaksi miljoonaa käyttäjää.
− Varautuminen tarkoittaa ennakkoon valmistautumista erilaisiin häiriöihin ja kriiseihin. Kansalaisten olisi hyvä varautua ennalta esimerkiksi pitkiin sähkö-, vesi- ja tietoliikennekatkoihin, sään ääri-ilmiöihin, suuronnettomuuksiin sekä pandemian kaltaisiin pitkäkestoisiin kriiseihin, kertoo viestintäjohtaja Eriikka Koistinen sisäministeriöstä.
112 Suomi -sovelluksen tarkoituksena on tarjota väestölle turvallisuuteen liittyviä palveluita ja ohjeita kootusti yhdestä paikasta.
− Varautuminen on tärkeä kansalaistaito, joka koskettaa meitä kaikkia. Siksi siihen liittyvät ohjeet ovat tärkeä lisä sovelluksen palvelukokonaisuuteen. Kannustankin ihmisiä lataamaan älypuhelimiin 112 Suomi -sovelluksen ja tutustumaan sen kattavaan palvelusisältöön. Myös se on hyvää varautumista yllättävien tilanteiden varalle, muistuttaa Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntija Sami Suomalainen.
Suomi.fi-verkkopalvelu tarjoaa kansalaisille erilaisiin elämäntilanteisiin liittyviä toimintaohjeita ja palveluita.
− Monet kansalaiset haluavat löytää selkeää tietoa varautumisesta helposti yhdestä osoitteesta. Tietoa on ollut paljon tarjolla eri sivustoilla, mutta Suomi.fin varautumisoppaaseen on koottu yhteistyössä eri tahojen ohjeet ja palvelut. On erinomaista, että opas löytyy nyt myös 112 Suomi -sovelluksesta, kiteyttää johtava asiantuntija Terhi Tuokkola Suomi.fi-verkkopalvelua tuottavasta Digi- ja väestötietovirastosta.
Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -mobiilisovellus on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Varautumisohjeet löytyvät sovelluksesta kohdasta Palvelut, jonka alla on Toimintaohjeet. Maksuttoman 112 Suomi -sovelluksen voi ladata puhelimeen sovelluskaupasta (App Gallery, Google Play, App Store).
Edit 4.4.2025 klo 13:30 lisätty kieliversio (englanti).
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.