Guide on how to prepare for incidents and crises now available in the 112 Suomi app

The preparedness guide intended for the general public contains instructions on how to prepare for emergency conditions and what to do during them. The guide is now available in the 112 Suomi mobile app.
The preparedness and actions of individual people determine how well we fare when something exceptional happens. That is why it is important that reliable instructions are also available in the mobile app.
The guide on preparing for incidents and crises, produced by the Ministry of the Interior, was published in November 2024. The comprehensive guide available in the Suomi.fi online service contains a collection of instructions on how to prepare and what to do issued by various operators. You can now access the guide directly from the 112 Suomi mobile app, which already has upwards of two million users.
“Preparedness means preparing for incidents and crises in advance. Citizens should be prepared for long power, water and telecommunications outages, extreme weather phenomena, major accidents and long-term crises, such as pandemics,” says Communications Director Eriikka Koistinen from the Ministry of the Interior.
The purpose of the 112 Suomi app is to serve as a one-stop-shop for safety services and instructions to the public.
“Preparedness is an essential skill that we all should have. That is why preparedness instructions are an important addition to the services offered in the app. I encourage people to download the 112 Suomi app on their smartphones and explore the various services offered in the app. That is also considered part of preparedness for unexpected circumstances,” says Senior Software Engineer Sami Suomalainen from the Emergency Response Centre Agency.
The Suomi.fi online service offers the public instructions and services for various life situations.
“Many people want to be able to access clear information on preparedness in one place. Previously, this information has been spread out on different websites, but the Suomi.fi preparedness guide compiles the instructions and services offered by various operators into one place. Making the guide also available through the 112 Suomi app is an excellent update,” says Chief Specialist Terhi Tuokkola from the Digital and Population Data Services Agency, which is in charge of the Suomi.fi online service.
The Emergency Response Centre Agency’s 112 Suomi mobile application was developed in collaboration with various safety operators. You can access the preparedness guide in the app by navigating to ‘Services’ and then ‘Instructions.’ You can download the free-of-charge 112 Suomi app from your smartphone’s app store (App Gallery, Google Play, App Store).
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).