Tiedotteet
-
Petteri Helisten Kuopion hätäkeskuksen päälliköksi
Tiedote 23.9.2024Diplomi-insinööri Petteri Helisten siirtyy Kuopion hätäkeskuksen johtoon Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen riskienhallintapäällikön virasta, jota hän on hoitanut vuodesta 2022 lähtien....
-
112 Suomi -sovellukseen uusia ominaisuuksia
Tiedote 3.9.2024Uusi hätänumeroon soitto -widget mahdollistaa hätänumeroon soittamisen ilman sovelluksen avaamista. Widgetin saa ladattua älypuhelimen näytölle sovelluspäivityksen jälkeen. Widgetin lisäksi...
-
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Tiedote 28.8.2024Hätäkeskuslaitos vastaanotti tammi-kesäkuun 2024 aikana 1 331 300 hätäilmoitusta (1 535 870 tammi-kesäkuussa 2023. Laatupäällikkö Emma Paasosen mukaan hätäilmoitusten määrän väheneminen näkyy...
hätäkeskuspalvelut -
Yleinen ALV-kanta muuttuu – Vaikuttaa ilmoitinlaitteiden laskutukseen 1.9. alkaen
Tiedote 19.8.2024ALV-kannan muutos koskee kaikkia ilmoitinlaiteasiakkaita, jotka ovat saaneet laskun 1.9. jälkeen. Hätäkeskuslaitos laskuttaa kerran vuodessa ilmoitinlaiteasiakkaita ilmoitinlaitteen...
ilmoitinlaitteet -
Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
Tiedote 24.6.2024Kesä ja kesän juhlat ovat perinteisesti kiireistä aikaa hätänumerossa. Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput, jolloin hätäpuheluita tulee runsaasti samaan...
hätäkeskuspalvelut -
Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
Tiedote 18.6.2024Suuri osa hätätilanteista voitaisiin välttää hyvällä asenteella ja varautumisella. "Mitä enemmän ihmiset liikkuvat ja tekevät asioita, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu odottamattomia tilanteita....
hätäkeskuspalvelut -
Koulut päättyivät – hätänumeroon 15 900 ilmoitusta
Tiedote 3.6.2024Perjantain klo 18.00 ja sunnuntain klo 06.00 välisenä aikana hätäkeskukset vastaanottivat yhteensä 15 900 hätäilmoitusta (16 700 vuonna 2023). Hätäilmoituksista 46 prosenttia välitettiin tehtäväksi...
hätäkeskuspalvelut -
Työhyvinvointi näkyy arjessa
Tiedote 22.5.2024Hätäkeskuslaitoksessa kehitetään jatkuvasti uusia työkaluja jaksamisen tueksi. Työtä henkilöstön hyvinvoinnin eteen on tehty jo vuosia. Hätäkeskuksissa järjestetään muun muassa tyhy-toimintaa ja...
palkitsemiset -
ILTA-palvelun käyttöönotto siirtyy keväälle 2025
Tiedote 7.5.2024ILTA-palvelu on paloilmoitinlaitteiden itsenäiseen testaukseen kehitetty verkkosovellus. Palvelun avulla testaaja voi testata paloilmoitinlaitteen itsenäisesti, soittamatta Hätäkeskuslaitokseen. ...
ilmoitinlaitteet -
Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Tiedote 22.4.2024Hätäkeskuspäivystäjä kohtaa työssään koko elämän kirjon, ja osa materiaalista on potentiaalisesti traumatisoivaa. Auttajien ammateissa myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen ovat todellisia...
-
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Tiedote 9.4.2024Palkinnot luovutti Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöseminaarin yhteydessä tiistaina 9. huhtikuuta 2024. Tilaisuudessa jaettiin myös valtion kunnia- ja...
palkitsemiset -
Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Tiedote 15.3.2024Hätäkeskuslaitoksen henkilöstömäärä oli vuoden 2023 lopussa 621 henkilöä, josta osa-aikaisuuksien vuoksi kertyi 608 henkilötyövuotta. Henkilöstötilanne parani edellisestä vuodesta, jolloin...
-
Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan
Tiedote 7.3.2024Hätäkeskuksissa käsiteltiin viime vuonna noin 3 031 000 hätäilmoitusta (2 920 000 vuonna 2022). – Hätäilmoitusten kokonaismäärä nousi edellisvuodesta noin 4 prosenttia, ja kolmen miljoonan raja...
hätäkeskuspalvelut -
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
Tiedote 8.2.2024Kokeilussa vaaratiedotteet päivittyvät television kuvaruutuun sekä teksti-tv:n sivulle 112. Vaaratiedotejärjestelmää testataan myös tuttuun tapaan radioissa sekä 112 Suomi -sovelluksessa. Testin...
112-päivä -
112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeasta käytöstä
Tiedote 5.2.2024112-päivä on turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi. Kohderyhmänä on tällä kertaa lapset ja nuoret ja teemana hätänumeron oikea käyttö. Kuka tahansa voi...
112-päivä -
Varautumisohjeet ovat nyt saatavilla 112 Suomi -sovelluksessa
Tiedote 31.1.2024Varautuminen eri häiriötilanteisiin alkaa olla jo eräänlainen kansalaistaito, joka on tutkimusten mukaan monella hallussa. Ei kuitenkaan kaikilla. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) viime...
hätäkeskuspalvelut -
Tulkkauksen tarve hätäpuheluissa lähes tuplaantui
Tiedote 10.1.2024Hätäkeskuslaitoksen kehittämispäällikkö Tommi Hopearuohon mukaan tulkkausta vaativissa hätäilmoituksissa hätäkeskuspäivystäjän on selvitettävä soittajalta ensin oikea kieli. Sen jälkeen päivystäjä...
hätäkeskuspalvelut -
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa noin 13 200 ilmoitusta
Tiedote 2.1.2024Hätäkeskukset vastasivat 31.12.2023 klo 18 - 1.1.2024 klo 24 välisenä aikana noin 13 200 hätäpuheluun. Hätäpuheluista 98 prosenttiin vastattiin alle 30 sekunnissa. Vuotta aiemmin vastaavat luvut...