Hätäkeskuslaitoksen maine tukevalla tasolla
Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on julkishallinnon neljänneksi paras maine. Parhaimmaksi maineen osa-alueeksi suuri yleisö koki vastuullisuuden sekä tuotteet ja palvelut.
Hätäkeskuslaitos on saavuttanut jälleen erinomaisia tuloksia Luottamus&Maine-tutkimuksessa, jossa se sijoittui julkishallinnon neljänneksi parhaaksi organisaatioksi. Arvosana 3,85 (asteikolla 1–5) osoittaa ihmisten korkean luottamuksen hätäkeskustoimintaa kohtaan, ja se on pysynyt lähes samana kuin viime vuonna (3,84 vuonna 2024).
Tutkimuksessa erityisesti Hätäkeskuslaitoksen vastuullisuus sekä sen tuotteet ja palvelut saivat kiitosta. Vastuullisuus sai arvosanan 4,11 ja tuotteet ja palvelut 4,06, mikä kertoo organisaation korkeasta kyvystä tarjota ihmisille laadukasta palvelua verorahoilla.
Ylijohtaja Taito Vainio kommentoi tuloksia seuraavasti:
"Odotukset virastoamme ja valtion toimintaa kohtaan ovat kasvaneet entisestään, mutta tulosten mukaan olemme myös vastanneet näihin odotuksiin, vaikka käynnissä oleva tuottavuusohjelma tuo omat haasteensa. Olemme suuren yleisön mielestä avoin, läpinäkyvä ja toimimme oikein. Kiitos tästä kuuluu koko henkilöstöllemme!"
Vainio korostaa, että luottamuksen ylläpitäminen vaatii jatkuvaa työtä:
"On merkityksellistä, että Suomessa tutkimuksen kärjessä ovat turvallisuusviranomaiset. En voi tässä yhteydessä tarpeeksi korostaa viranomaisten saumatonta yhteistyötä, jonka ansiosta luottamus on säilynyt vahvana vuodesta toiseen. Pidämme ydintehtävämme kirkkaana mielessä, jotta voimme lunastaa ihmisten luottamuksen myös tulevaisuudessa."
Luottamus&Maine-tutkimus on vuosittainen tutkimus, joka arvioi julkishallinnon organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa. Tänä vuonna tutkimuksessa arvioitiin 80 organisaatiota, ja tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 10 727 suomalaista.
Tutustu myös
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.
Hätäkeskuslaitoksen maine tukevalla tasolla
Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on julkishallinnon neljänneksi paras maine. Parhaimmaksi maineen osa-alueeksi suuri yleisö koki vastuullisuuden sekä tuotteet ja palvelut.
Mielenterveyskriisi näkyy myös hätäpuheluissa
112 Hätäkeskus -podcastin kolmannessa jaksossa käsitellään mielenterveyteen liittyviä hätäilmoituksia. Studiossa vieraana on ylipäivystäjä Jonne Joukanen Hätäkeskuslaitokselta.
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden toisessa jaksossa pureudutaan siihen, kun hätäilmoitus ei johda hälyttämiseen. Miksi apua ei voida välittää kaikille ja miten päätetään, kuka saa apua?
Saako ihminen ambulanssin?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa pureudutaan ensihoitoon – mitä se tarkoittaa, kuinka se eroaa vanhanaikaisesta sairaankuljetuksesta ja miksi hätäpuhelussa on tärkeää vastata kysymyksiin.