NÖDNUMRET 112

Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå

Utgivningsdatum 9.12.2025 10.24
Typ:Pressmeddelande
Nödcentralens jourrum, där fyra nödcentralsperatörer arbetar.

Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.

Nödcentralsverket har återigen nått utmärkta resultat i undersökningen Luottamus&Maine, där det var den fjärde bästa organisationen inom den offentliga förvaltningen. Vitsordet 3,85 (på skalan 1–5) är ett tecken på medborgarnas höga förtroende för nödcentralsverksamheten och har förblivit nästan detsamma som föregående år (3,84 år 2024).

I synnerhet Nödcentralsverkets ansvarsfullhet samt produkter och tjänster fick beröm i undersökningen. Ansvarsfullheten fick vitsordet 4,11 och produkterna och tjänsterna 4,06. Detta återspeglar organisationens höga förmåga att erbjuda människor högklassig service med skattemedel.

Överdirektör Taito Vainio kommenterar resultaten så här:

”Förväntningarna på vårt ämbetsverk och statens verksamhet har ökat ytterligare, men enligt resultaten har vi också svarat på dem trots att det pågående produktivitetsprogrammet medför sina egna utmaningar. Människorna anser att vi är öppna och transparenta och agerar rätt. Tacket för detta hör till hela vår personal!”

Vainio betonar att man kontinuerligt måste arbeta för att upprätthålla förtroendet:

”Det är betydelsefullt att säkerhetsmyndigheterna står på toppen i undersökningen i Finland. Jag kan i detta sammanhang inte tillräckligt betona myndigheternas smidiga samarbete. Tack vare samarbetet har förtroendet förblivit på en hög nivå från år till år. Vi håller vår kärnuppgift klar i minnet för att vi ska vara värda människornas förtroende även i framtiden.”

Undersökningen Luottamus&Maine är en årlig undersökning som bedömer hurdant anseende offentliga organisationer har bland medborgarna. I år bedömde undersökningen 80 organisationer, och totalt 10 727 finländare deltog i den.

premiering strategier