Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Helsingissä. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta.
Palkinnot luovutti Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio PRO112-palkitsemistilaisuudessa Helsingissä keskiviikkona 3. syyskuuta 2025. Tervehdyksen palkitsemistilaisuuteen toi sisäministeri Mari Rantanen. Tilaisuudessa jaettiin myös valtion kunnia- ja virka-ansiomerkit sekä Vuoden Viestintäteko.
Turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
PRO112-palkinto myönnettiin tänä vuonna Hätäkeskuslaitoksen järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Lamu on tehnyt ammattimaista ja ansiokasta työtä 112-hätänumeron sekä hätäkeskustoiminnan kehittämisen hyväksi, ja tukenut merkittävästi turvallisuuskulttuurin vahvistamista PRO112-hengen mukaisesti.
Järjestelmäpäällikkönä Lamu johtaa Järjestelmät-yksikköä, jonka tehtävänä on varmistaa, että hätäkeskuspäivystäjien käytössä olevat työkalut toimivat moitteetta, tukevat operatiivista toimintaa ja kansalaisten avunsaantia. Järjestelmäpäällikön tehtävänä on yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen kannalta merkittävä, sillä hän johtaa sisäisen turvallisuuden tärkeimmän tietojärjestelmän, ERICA-hätäkeskustietojärjestelmän, käyttöä, ylläpitoa sekä kehittämistä. Lamun sitoutunut ja intohimoinen työpanoksensa ERICA-hätäkeskustietojärjestelmän ylläpitämisessä ja kehittämisessä on valtakunnallisesti merkittävä ja ansiokas.
Poikkeuksellinen kielitaito ja erinomaiset ohjaustaidot
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts on osoittanut työssään osoittanut huomattavaa ammatillista osaamista hätäilmoituksen käsittelyssä sekä riskinarvioinnissa. Hän omaa vahvan ammattitaidon hätäkeskustietojärjestelmän käytössä ja viestiliikenteen osalta. Hän on sisäistänyt hätäkeskustoimintaan liittyvät operatiiviset ohjeet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytäntöön. Hän on osoittanut työssään hätäkeskustoiminnan arvojen mukaista asiakaspalveluasennetta sekä hädässä olijoille että yhteistyöviranomaisille.
Mittsillä on poikkeuksellinen kielitaito, erinomaiset ohjaustaidot päivystäjien työn tukemisessa sekä koko salihenkilöstöä kannustava esimerkki ammattitaidon ylläpitämiseen. Mitts kehittää aktiivinen omaa osaamista hätäkeskustyössä. Mitts paneutuu syvällisesti ohjeiden sisältöön ja niiden perusteisiin.
Tutustu myös
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.