Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Priserna överräcktes av Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio vid PRO 112-prisutdelningen i Helsingfors onsdagen den 3 september 2025. Inrikesminister Mari Rantanen framförde sin hälsning under evenemanget. Under evenemanget utdelades också statens heders- och tjänsteutmärkelsetecken samt priset Årets Kommunikationsbragd.
Säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets systemchef Mika Lamu beviljades PRO 112-priset i år. Lamu har utfört professionellt och förtjänstfullt arbete för att utveckla nödnumret 112 och nödcentralsverksamheten, och har i betydande grad understött stärkandet av säkerhetskulturen i enlighet med PRO 112-andan.
Som systemchef leder Lamu System-enheten, som har till uppgift att säkerställa att de verktyg som nödcentraloperatörerna använder fungerar felfritt, stöder den operativa verksamheten och medborgarnas tillgång till hjälp. Systemchefens uppgift är betydande med tanke på samhällets livsviktiga funktioner, eftersom han leder användningen, upprätthållandet och utvecklingen av det viktigaste datasystemet inom den interna säkerheten, ERICA-nödcentralsdatasystemet. Lamus engagerade och passionerade arbetsinsats i upprätthållandet och utvecklandet av ERICA-nödcentralsdatasystemet är nationellt betydande och förtjänstfull.
Exceptionella språkkunskaper och utmärkta handledningsfärdigheter
Årets nödcentraloperatör Tiina Mitts har i sitt arbete visat betydande yrkeskompetens vid behandling av nödmeddelanden och riskbedömning. Hon har gedigen yrkesskicklighet i användningen av nödcentralsdatasystemet och kommunikationssystemet. Hon har tillägnat sig de operativa instruktionerna för nödcentralsverksamheten och kan tillämpa dem väl i praktiken. Hon har uppvisat kundserviceattityd i enlighet med nödcentralsverksamhetens värderingar såväl mot nödställda som samarbetsmyndigheter.
Mitts har exceptionella språkkunskaper, utmärkta handledningsfärdigheter vid stödjandet av operatörernas arbete och är ett exempel på att upprätthålla yrkeskompetensen, vilket sporrar hela personalen. Mitts utvecklar aktivt sitt eget kunnande i nödcentralsarbetet. Mitts fördjupar sig djupt i instruktionsinnehållet och dess grunder.
Se även
Välbefinnande skapas tillsammans
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Intressegrupper berömmer Nödcentralsverkets verksamhet
Nödcentralsverkets verksamhet och kommunikation får mycket bra betyg av intressegrupperna. Resultaten från en intressentundersökning som genomfördes hösten 2025 visar att myndigheten fungerar pålitligt, professionellt och effektivt även i krävande situationer.
Den mörka sidan av julen syns på 112-nödlinjen
Julen är inte en glad fest för alla. Den traditionella familjehögtiden återspeglas till nödcentralen i form av sorgliga och dystra människoöden. I nödmeddelandena under julhelgen framhävs i synnerhet ensamhet, användning av rusmedel och hemlarm.
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!