Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Helsingissä. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta.
Palkinnot luovutti Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio PRO112-palkitsemistilaisuudessa Helsingissä keskiviikkona 3. syyskuuta 2025. Tervehdyksen palkitsemistilaisuuteen toi sisäministeri Mari Rantanen. Tilaisuudessa jaettiin myös valtion kunnia- ja virka-ansiomerkit sekä Vuoden Viestintäteko.
Turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
PRO112-palkinto myönnettiin tänä vuonna Hätäkeskuslaitoksen järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Lamu on tehnyt ammattimaista ja ansiokasta työtä 112-hätänumeron sekä hätäkeskustoiminnan kehittämisen hyväksi, ja tukenut merkittävästi turvallisuuskulttuurin vahvistamista PRO112-hengen mukaisesti.
Järjestelmäpäällikkönä Lamu johtaa Järjestelmät-yksikköä, jonka tehtävänä on varmistaa, että hätäkeskuspäivystäjien käytössä olevat työkalut toimivat moitteetta, tukevat operatiivista toimintaa ja kansalaisten avunsaantia. Järjestelmäpäällikön tehtävänä on yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen kannalta merkittävä, sillä hän johtaa sisäisen turvallisuuden tärkeimmän tietojärjestelmän, ERICA-hätäkeskustietojärjestelmän, käyttöä, ylläpitoa sekä kehittämistä. Lamun sitoutunut ja intohimoinen työpanoksensa ERICA-hätäkeskustietojärjestelmän ylläpitämisessä ja kehittämisessä on valtakunnallisesti merkittävä ja ansiokas.
Poikkeuksellinen kielitaito ja erinomaiset ohjaustaidot
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts on osoittanut työssään osoittanut huomattavaa ammatillista osaamista hätäilmoituksen käsittelyssä sekä riskinarvioinnissa. Hän omaa vahvan ammattitaidon hätäkeskustietojärjestelmän käytössä ja viestiliikenteen osalta. Hän on sisäistänyt hätäkeskustoimintaan liittyvät operatiiviset ohjeet ja osaa soveltaa niitä hyvin käytäntöön. Hän on osoittanut työssään hätäkeskustoiminnan arvojen mukaista asiakaspalveluasennetta sekä hädässä olijoille että yhteistyöviranomaisille.
Mittsillä on poikkeuksellinen kielitaito, erinomaiset ohjaustaidot päivystäjien työn tukemisessa sekä koko salihenkilöstöä kannustava esimerkki ammattitaidon ylläpitämiseen. Mitts kehittää aktiivinen omaa osaamista hätäkeskustyössä. Mitts paneutuu syvällisesti ohjeiden sisältöön ja niiden perusteisiin.
Se även
Välbefinnande skapas tillsammans
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.