Appen 112 Suomi 10 år

Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Appen 112 Suomi representerar samma slags säkerhet i vardagen och förebyggande av fara som anskaffning av en släckningsfilt eller användning av säkerhetsbälte. Mobiltelefoner och mobila anordningar är en väsentlig del av vardagen, så det är viktigt att säkerheten i vardagen även finns i dem.
Enligt applikationsexpert Sami Suomalainen publicerades appen, som ägs av Nödcentralsverket, i juni 2015. Under de senaste tio åren har appen vuxit till en verktygslåda för säkerhet, som redan innehåller över 20 olika tjänster. Appen är även en av de lagstadgade kanalerna för varningsmeddelanden.
Sami Suomalainen
− Appen 112 Suomi utvecklades ursprungligen för att bestämma nödsamtalens position och dess popularitet överraskade alla. Gränsen på en miljon nedladdningar överskreds på mindre än två år och antalet användare har stabilt fortsatt att växa fram till i dag. Appens teknik och serviceutbud har utvidgats i samarbete mellan olika säkerhetsaktörer.
I Finland övervakar man noggrant hur tillgänglighetskraven uppfylls i de applikationer som myndigheterna producerar. Appen 112 Suomi har redan genomgått två tillgänglighetskontroller. Enligt Suomalainen kan den i dag användas på lika villkor på svenska, finska eller engelska, trots funktionsnedsättningar eller skador.
Säkerheten tryggas med teknik
Ibruktagandet av appen hör till beredskap på samma sätt som anskaffning av hemreserv eller utbildning i första hjälpen. Det är en av de viktigaste servicehelheterna som hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden. Det räcker dock inte med att bara ladda ned appen.
− Vi påminner användarna om att se till att appen installeras och bekanta sig med dess serviceinnehåll. Om appen aldrig öppnas, kan telefonen sätta appen i viloläge, varvid appens inställningar kan nollställas. I detta fall kommer meddelandena inte fram. I utvecklingen av appen kan man inte kringgå begränsningarna i telefonens operativsystem.
Populariteten av appen 112 Suomi har visat hur teknologin kan stöda säkerheten och trygghetskänslan i dagens Finland. Appen har fungerat som exempel för andra europeiska 112-appar.
− Det är verkligen uppmuntrande att se hur väl appen 112 Suomi har hittat till finländarnas telefoner, som en viktig del av första hjälpen- och säkerhetsutbildningar. Man kan säga att finländarna har tillägnat sig den på tio år, konstaterar Suomalainen nöjt.
Så här säkerställer du att appen fungerar i olika situationer
- Nedladdning: Ladda ned den avgiftsfria appen till din telefon från App Gallery, Google Play eller App Store.
- Installering: Mata in ditt telefonnummer och välj språk (finska, svenska eller engelska).
- Tillstånd: Ge appen tillstånd i alla frågor som ställs i samband med nedladdningen – då får du tillgång till alla egenskaper.
- Regelbunden användning: Öppna appen regelbundet och bekanta dig med tjänsterna så att du får meddelanden som till exempel varningsmeddelanden. Apparna i telefonerna går i offlineläge om de aldrig används.
- Inställningar: Bekanta dig med inställningarna och välj önskade funktioner. Via inställningarna kan du byta språk, vända på skärmen och justera inställningar i anslutning till meddelanden.
Appen 112 Suomi är en prisbelönt applikation
- Årets digitala gärning-finalist 2022
- Finlands bästa mobiltjänst (Android) 2017
- Social- och hälsovårdsbranschens Säkerhetspris 2017
- Timanttiteko 2016, Årets Säkerhetsgärning för biltrafik 2016
- Blue Arrow Awards-finalist 2016
Läs mer
Så här använder du appen 112 Suomi i nöd- och problemsituationert
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.