Appen 112 Suomi 10 år

Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Appen 112 Suomi representerar samma slags säkerhet i vardagen och förebyggande av fara som anskaffning av en släckningsfilt eller användning av säkerhetsbälte. Mobiltelefoner och mobila anordningar är en väsentlig del av vardagen, så det är viktigt att säkerheten i vardagen även finns i dem.
Enligt applikationsexpert Sami Suomalainen publicerades appen, som ägs av Nödcentralsverket, i juni 2015. Under de senaste tio åren har appen vuxit till en verktygslåda för säkerhet, som redan innehåller över 20 olika tjänster. Appen är även en av de lagstadgade kanalerna för varningsmeddelanden.
Sami Suomalainen
− Appen 112 Suomi utvecklades ursprungligen för att bestämma nödsamtalens position och dess popularitet överraskade alla. Gränsen på en miljon nedladdningar överskreds på mindre än två år och antalet användare har stabilt fortsatt att växa fram till i dag. Appens teknik och serviceutbud har utvidgats i samarbete mellan olika säkerhetsaktörer.
I Finland övervakar man noggrant hur tillgänglighetskraven uppfylls i de applikationer som myndigheterna producerar. Appen 112 Suomi har redan genomgått två tillgänglighetskontroller. Enligt Suomalainen kan den i dag användas på lika villkor på svenska, finska eller engelska, trots funktionsnedsättningar eller skador.
Säkerheten tryggas med teknik
Ibruktagandet av appen hör till beredskap på samma sätt som anskaffning av hemreserv eller utbildning i första hjälpen. Det är en av de viktigaste servicehelheterna som hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden. Det räcker dock inte med att bara ladda ned appen.
− Vi påminner användarna om att se till att appen installeras och bekanta sig med dess serviceinnehåll. Om appen aldrig öppnas, kan telefonen sätta appen i viloläge, varvid appens inställningar kan nollställas. I detta fall kommer meddelandena inte fram. I utvecklingen av appen kan man inte kringgå begränsningarna i telefonens operativsystem.
Populariteten av appen 112 Suomi har visat hur teknologin kan stöda säkerheten och trygghetskänslan i dagens Finland. Appen har fungerat som exempel för andra europeiska 112-appar.
− Det är verkligen uppmuntrande att se hur väl appen 112 Suomi har hittat till finländarnas telefoner, som en viktig del av första hjälpen- och säkerhetsutbildningar. Man kan säga att finländarna har tillägnat sig den på tio år, konstaterar Suomalainen nöjt.
Så här säkerställer du att appen fungerar i olika situationer
- Nedladdning: Ladda ned den avgiftsfria appen till din telefon från App Gallery, Google Play eller App Store.
- Installering: Mata in ditt telefonnummer och välj språk (finska, svenska eller engelska).
- Tillstånd: Ge appen tillstånd i alla frågor som ställs i samband med nedladdningen – då får du tillgång till alla egenskaper.
- Regelbunden användning: Öppna appen regelbundet och bekanta dig med tjänsterna så att du får meddelanden som till exempel varningsmeddelanden. Apparna i telefonerna går i offlineläge om de aldrig används.
- Inställningar: Bekanta dig med inställningarna och välj önskade funktioner. Via inställningarna kan du byta språk, vända på skärmen och justera inställningar i anslutning till meddelanden.
Appen 112 Suomi är en prisbelönt applikation
- Årets digitala gärning-finalist 2022
- Finlands bästa mobiltjänst (Android) 2017
- Social- och hälsovårdsbranschens Säkerhetspris 2017
- Timanttiteko 2016, Årets Säkerhetsgärning för biltrafik 2016
- Blue Arrow Awards-finalist 2016
Läs mer
Så här använder du appen 112 Suomi i nöd- och problemsituationert
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.