Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Appen 112 Suomi representerar samma slags säkerhet i vardagen och förebyggande av fara som anskaffning av en släckningsfilt eller användning av säkerhetsbälte. Mobiltelefoner och mobila anordningar är en väsentlig del av vardagen, så det är viktigt att säkerheten i vardagen även finns i dem.
Enligt applikationsexpert Sami Suomalainen publicerades appen, som ägs av Nödcentralsverket, i juni 2015. Under de senaste tio åren har appen vuxit till en verktygslåda för säkerhet, som redan innehåller över 20 olika tjänster. Appen är även en av de lagstadgade kanalerna för varningsmeddelanden.
Sami Suomalainen
− Appen 112 Suomi utvecklades ursprungligen för att bestämma nödsamtalens position och dess popularitet överraskade alla. Gränsen på en miljon nedladdningar överskreds på mindre än två år och antalet användare har stabilt fortsatt att växa fram till i dag. Appens teknik och serviceutbud har utvidgats i samarbete mellan olika säkerhetsaktörer.
I Finland övervakar man noggrant hur tillgänglighetskraven uppfylls i de applikationer som myndigheterna producerar. Appen 112 Suomi har redan genomgått två tillgänglighetskontroller. Enligt Suomalainen kan den i dag användas på lika villkor på svenska, finska eller engelska, trots funktionsnedsättningar eller skador.
Säkerheten tryggas med teknik
Ibruktagandet av appen hör till beredskap på samma sätt som anskaffning av hemreserv eller utbildning i första hjälpen. Det är en av de viktigaste servicehelheterna som hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden. Det räcker dock inte med att bara ladda ned appen.
− Vi påminner användarna om att se till att appen installeras och bekanta sig med dess serviceinnehåll. Om appen aldrig öppnas, kan telefonen sätta appen i viloläge, varvid appens inställningar kan nollställas. I detta fall kommer meddelandena inte fram. I utvecklingen av appen kan man inte kringgå begränsningarna i telefonens operativsystem.
Populariteten av appen 112 Suomi har visat hur teknologin kan stöda säkerheten och trygghetskänslan i dagens Finland. Appen har fungerat som exempel för andra europeiska 112-appar.
− Det är verkligen uppmuntrande att se hur väl appen 112 Suomi har hittat till finländarnas telefoner, som en viktig del av första hjälpen- och säkerhetsutbildningar. Man kan säga att finländarna har tillägnat sig den på tio år, konstaterar Suomalainen nöjt.
Så här säkerställer du att appen fungerar i olika situationer
- Nedladdning: Ladda ned den avgiftsfria appen till din telefon från App Gallery, Google Play eller App Store.
- Installering: Mata in ditt telefonnummer och välj språk (finska, svenska eller engelska).
- Tillstånd: Ge appen tillstånd i alla frågor som ställs i samband med nedladdningen – då får du tillgång till alla egenskaper.
- Regelbunden användning: Öppna appen regelbundet och bekanta dig med tjänsterna så att du får meddelanden som till exempel varningsmeddelanden. Apparna i telefonerna går i offlineläge om de aldrig används.
- Inställningar: Bekanta dig med inställningarna och välj önskade funktioner. Via inställningarna kan du byta språk, vända på skärmen och justera inställningar i anslutning till meddelanden.
Appen 112 Suomi är en prisbelönt applikation
- Årets digitala gärning-finalist 2022
- Finlands bästa mobiltjänst (Android) 2017
- Social- och hälsovårdsbranschens Säkerhetspris 2017
- Timanttiteko 2016, Årets Säkerhetsgärning för biltrafik 2016
- Blue Arrow Awards-finalist 2016
Läs mer
Så här använder du appen 112 Suomi i nöd- och problemsituationert
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.