Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
112 Suomi-appen erbjuder säkerhetsrelaterade tjänster och anvisningar på ett och samma ställe. Med hjälp av tjänsterna som finns på ett och samma ställe får människor ändamålsenlig hjälp för sitt problem, vilket man hoppas ska minska antalet onödiga kontakter till nödnumret.
112 Suomi är en mobilapplikation som Nödcentralsverket låtit ta fram och upprätthåller. Appen har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer.
Appen i ett nötskal
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Det räcker ändå inte med att bara ladda ner appen. Här är några tips för att få ut det mesta av appen.
- Tilllstånd: Ge appen tillstånd i alla frågor som ställs när du laddar ner den – då får du tillgång till alla egenskaper.
- Regelbunden användning: Öppna appen regelbundet och bekanta dig med tjänsterna så att du får aviseringar om till exempel varningsmeddelanden. På telefoner går appar i offlineläge om de aldrig används.
- Inställningar: Bekanta dig med inställningarna och välj önskade funktioner. Via inställningarna kan du byta språk, ändra skärmorienteringen och ange inställningar för aviseringar.
- Nödsamtal: Kom ihåg att appen inte bara är till för att tillkalla hjälp. Även om du ringer ett nödsamtal via appen, frågar nödcentraloperatören också efter adressen muntligt och bedömer behovet av hjälp.
- Positionsdelning: Du kan kontrollera din position och dela den med dina vänner via knappen ”Dela din position”. Du kan också kontrollera till exempel koordinaterna för sommarstugan på appens ingångssida och skriva upp dem på en väl synlig plats.
Varningsmeddelanden direkt till telefonen
Appen 112 Suomi är en lagstadgad kanal för varningsmeddelanden. Du får regionala varningsmeddelanden direkt till telefonen utifrån positionsuppgifterna. Du får också ett varningsmeddelande när du förflyttar dig till ett område dit ett varningsmeddelande har utfärdats.
När det kommer ett nytt meddelande hör du en ljudsignal och får en avisering på telefonskärmen. Det kan hända att du inte får någon avisering om du inte har gett appen tillstånd att spåra positionen eller skicka aviseringar, om telefonen är i strömsparläge eller om telefonens position av någon anledning inte kan bestämmas.
Hälsorådgivning och första hjälpen
Appen erbjuder också tjänster relaterade till hälsa och första hjälpen. Vid plötsliga hälsorelaterade problem kan du få hjälp till exempel via Jourhjälpens eller Giftinformationscentralens servicenummer.
Omaolo-tjänsten och anvisningarna för att känna igen symtom på stroke hjälper dig att bedöma symtom. Appen visar också de närmaste hjärtstartarna på en karta, om du ger appen tillstånd att använda din position.
Och kom ihåg att du i en brådskande nödsituation kan ringa nödnumret direkt via appen. Då förmedlas också din exakta position till nödcentralen.
Samtalshjälp i krissituationer
Hjälpande telefoner som drivs av olika organisationer erbjuder stöd när bara en ett samtal kan underlätta situationen. Kristelefonen på fliken Journummer i appen erbjuder samtalshjälp vid kriser, Nollinjen hjälper dem som upplever våld i nära relationer, Telefonen för barn och unga ger konfidentiellt stöd till barn och ungdomar och Brottsofferjouren betjänar dem som blivit offer för brott och deras närstående.
Tjänster för vägtrafikanter
Du kan ringa Vägtrafikantlinjen om problem som äventyrar trafiken. Din position förmedlas automatiskt till Vägtrafikantlinjen när du ringer via appen.
Med hjälp av appen får du också trafikmeddelanden baserat din position. Du kan välja på fliken Inställningar om du vill få aviseringar till telefonen om trafikmeddelanden i ditt område eller om du bara läser dem i appen.
Hjälp vid utrikesresor
När du ringer EU:s gemensamma nödnummer 112 via appen, kopplas samtalet till nödcentralen i destinationslandet. Din position förmedlas automatiskt till nödcentralen i de länder som hör till Europeiska nödnummerorganisationen PEMEA (Pan-European Mobile Emergency Apps).
Du kan också kontrollera koordinaterna manuellt var som helst. Kom ihåg att berätta för den att koordinaterna är i WGS84-formatet (DD°MM.mm') som används i Finland.
I journumren i appen hittar du det internationella numret till Nödcentralsverket, som du kan ringa när du är utomlands, men nödsituationen är i Finland.
Kom ihåg att göra en reseanmälan före resan så att du får information om säkerhetsläget i ditt destinationsland och kan kontaktas i händelse av nödsituation eller kris. Du kan göra reseanmälan via fliken Tjänster i appen.
Så här börjar du använda appen
- Ladda ner den kostnadsfria appen till telefonen från App Gallery, Google Play eller App Store.
- Placera appikonen på telefonens startskärm.
- Starta appen, mata in ditt telefonnummer och välj språk (finska, svenska eller engelska).
- Ge tillstånd till de frågor som appen ställer för att få tillgång till alla egenskaper.
- Bekanta dig med det omfattande tjänsteutbudet.
Gör en säkerhetsgärning och förbered dig för olika nöd- och problemsituatuoner genom att ladda ner 112 Finland-appen. På detta sätt finns hjälpen nära till hands.
Se även
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nya egenskaper till 112 Suomi -appen
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.