112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
112 Suomi -sovellus on samanlaista arjen turvallisuutta ja vaaroihin varautumista kuin sammutuspeitteen hankinta tai turvavyön käyttö. Kännykät ja mobiililaitteet ovat tiivis osa arkea, joten on tärkeää, että arjen turvaa löytyy myös mobiililaitteista.
Sovellusasiantuntija Sami Suomalaisen mukaan Hätäkeskuslaitoksen omistama sovellus julkaistiin kesäkuussa 2015. Kymmenen vuoden aikana sovelluksesta on kasvanut turvallisuuden työkalupakki, johon on koottu jo yli 20 erilaista palvelua. Se on myös yksi lakisääteisistä vaaratiedotekanavista.
Sami Suomalainen
− 112 Suomi kehitettiin alun perin hätäpuhelujen paikantamiseen, ja sen suosio yllätti kaikki. Miljoonan latauksen raja meni rikki alle kahdessa vuodessa, ja käyttäjämäärä on jatkanut tasaisesti kasvuaan tähän päivään asti. Sovelluksen tekniikkaa ja palveluvalikoimaa on kehitetty laajemmaksi yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa.
Saavutettavuusvaatimusten toteutumista viranomaisten tuottamissa sovelluksissa valvotaan tarkasti. 112 Suomi -sovellukselle on tehty jo kaksi kertaa saavutettavuustarkastus. Suomalaisen mukaan sovellusta voi tänä päivänä käyttää yhdenvertaisesti toimintarajoitteista tai vammoista huolimatta suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Tekniikalla tuetaan turvallisuutta
Sovelluksen käyttöönottaminen on varautumista samana tapaan kuin kotivaran hankkiminen tai ensiapukoulutus. Se on yksi tärkeimmistä palvelukokonaisuuksista, mistä on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa. Pelkkä lataaminen ei kuitenkaan ole riittävä toimenpide.
− Muistutamme käyttäjiä huolehtimaan sovelluksen asennuksesta ja tutustumaan sen palvelusisältöön. Mikäli sovellusta ei koskaan avaa, puhelin voi laittaa sovelluksen lepotilaan, jolloin sovelluksen asetukset voivat nollautua eivätkä ilmoitukset tule perille. Sovelluksen kehittämisessä ei pystytä ohittamaan puhelinten käyttöjärjestelmiin kuuluvia rajoituksia.
112 Suomi -sovelluksen suosio on osoittanut, kuinka teknologia voi tukea turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta nykypäivän Suomessa. Sovellus on myös toiminut esimerkkinä muille eurooppalaisille 112-sovelluksille.
− On upeaa, kuinka hienosti 112 Suomi -sovellus on löytänyt suomalaisten puhelimiin sekä tärkeäksi osaksi turvallisuustoimijoiden ensiapu- ja turvallisuuskoulutuksia. Voi sanoa, että kymmenessä vuodessa suomalaiset ovat ottaneet sovelluksen omakseen, Suomalainen toteaa tyytyväisenä.
Näin varmistat, että sovellus toimii eri tilanteissa
- Lataus: Lataa maksuton sovellus puhelimeesi App Gallerysta, Google Playsta tai App Storesta.
- Asennus: Syötä puhelinnumerosi ja valitse kieli (suomi, ruotsi tai englanti).
- Luvat: Anna sovellukselle lupa kaikkiin kysymyksiin lataamisen yhteydessä – näin kaikki ominaisuudet ovat käytössäsi.
- Säännöllinen käyttö: Avaa sovellus säännöllisesti ja tutustu sen palveluihin, jotta saat ilmoitukset esimerkiksi vaaratiedotteista. Puhelimissa sovellukset menevät offline-tilaan, mikäli niitä ei koskaan käytä.
- Asetukset: Tutustu asetuksiin ja valitse haluamasi toiminnot. Asetuksista voit vaihtaa kieltä, kääntää näyttöä ja säätää tiedotteisiin liittyviä asetuksia.
112 Suomi on palkittu sovellus
- Vuoden digitaalisin teko -finalisti 2022
- Suomen paras mobiilipalvelu (Android) 2017
- Sosiaali- ja terveysalan Turvallisuus-palkinto 2017
- Timanttiteko 2016, Autoilun turvallisuusteko 2016
- Blue Arrow Awards -finalisti 2016
Lue lisää aiheesta
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Hylkeenpyytäjät pelastettiin sumun keskeltä 112 Suomi -sovelluksen avulla
Se även
Den mörka sidan av julen syns på 112-nödlinjen
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Intressegrupper berömmer Nödcentralsverkets verksamhet
Nödcentralsverkets verksamhet och kommunikation får mycket bra betyg av intressegrupperna. Resultaten från en intressentundersökning som genomfördes hösten 2025 visar att myndigheten fungerar pålitligt, professionellt och effektivt även i krävande situationer.
Den mörka sidan av julen syns på 112-nödlinjen
Julen är inte en glad fest för alla. Den traditionella familjehögtiden återspeglas till nödcentralen i form av sorgliga och dystra människoöden. I nödmeddelandena under julhelgen framhävs i synnerhet ensamhet, användning av rusmedel och hemlarm.
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!