Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Förutom att snabbt identifiera situationen och genast göra en nödanmälan är det viktigt att veta var hjälpen behövs. På allmänna badstränder finns ofta en anslagstavla med platsens officiella adress och koordinater. Sommaren lockar ändå simmare till bland annat grusgropar, och dessa har sällan en entydig adress. Genom att ringa via appen 112 Suomi förmedlas exakt platsinformation till nödcentralen, och koordinaterna kan vid behov också läsas direkt från startskärmen. Platsen bekräftas alltid också genom att intervjua den som ringer.
Nödcentraloperatören ger instruktioner för rätt agerande
Om personen inte kan räddas av närvarande personer utan äventyrande av egen säkerhet är det viktigt att ange räddningsplatsen så exakt som möjligt. Nödcentraloperatören kan instruera att välja en tydlig referenspunkt bakom den nödställda. Referenspunkten ska ligga i linje med den egna positionen och den nödställda. Genom att rikta in sig på detta sätt kan sökandet efter den nödställda snabbas upp om personen hunnit sjunka under ytan innan räddningspersonalen anländer.
När man vistas på badstränder är det viktigt att komma ihåg att vuxna ansvarar för barnen. Även som vuxen är det inte rekommenderat att gå ensam till stranden.
Bilden är gjord med AI.
Se även
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.