Speed of action and location information are crucial in water rescues
In recent weeks, there has been a significantly higher number of drownings and serious near-miss incidents at public beaches than usual. Recognizing the situation and calling for help quickly is critical when someone ends up in the water. A drowning person is rarely able to call for help, which highlights the importance of others in noticing the emergency.
In addition to quickly identifying the situation and making an emergency call immediately, it is important to know where help is needed. Public beaches often have a notice board displaying the official address and coordinates of the location. During summer, places like gravel pits attract swimmers, but these rarely have a clear address. By calling through the 112 Suomi app, precise location data is transmitted to the emergency center, and the coordinates can also be read directly from the app’s home screen if needed. The location is always confirmed by interviewing the caller.
The ERC operator provides instructions for proper action
If the person cannot be safely rescued by those present, it is essential to specify the rescue location as accurately as possible. The emergency dispatcher may instruct the caller to choose a clear reference point behind the person in need. This reference point should be aligned with both the caller’s position and the person in the water. This directional method speeds up the search in situations where the person has submerged before rescuers arrive.
When enjoying time at the beach, it is important to remember that adults are responsible for children. Even as an adult, it is not advisable to go to the beach alone.
The image is made with AI.
Se även
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.